CABARAN UNDANG-UNDANG HUDUD UNTUK MENGHARUNGI
SISTEM DEMOKRASI BERPARLIMEN DI MALAYSIA – SATU PERSPEKTIF.
Dato’ Hj Ahmad bin Kasim.[1]
PENDAHULUAN.
Enakmen Kanun Jenayah
Syariah II (Kelantan) 1993 pindaan 2015 atau disebut Undang-undang Hudud telahpun
mendapat kelulusan Dewan Undangan Negeri Kelantan Darul Naim. Fasa kedua
pula akan disusuli dengan cadangan untuk
meminda Akta Mahkamah Syariah (bidang Kuasa Syariah) 1965 Akta 355 di Parlimen bagi membolehkan enakmen yang telah diluluskan
itu dapat direalisasikan. Pindaan akta ini akan dicadangkan oleh parti PAS
melalui Rang Undang-undang persendirian yang akan dibawa oleh Presiden PAS sendiri selaku Ahli Parlimen
Marang. Pindaan ini amat mustahak kerana had hukuman kini dalam Akta Mahkamah
Syariah adalah sehingga tiga tahun penjara, denda tidak melebihi RM 5,000.00
atau maksimum enam kali sebatan sahaja. Cadangan
pindaan adalah untuk mengubah had hukuman yang menepati dengan hukum syarak,
iaitu hukuman memotong tangan apabila
kesalahan mencuri, 100 kali sebatan jika melakukan kesalahan zina ghairu
muhsan dan 40 kali sebatan jika kesalahan syurb iaitu minum minuman
yang memabukkan dan lain-lain lagi.
Abd. Razak Musa (2013) selaku
Penasihat Undang-undang negeri Kelantan menjelaskan Kanun Jenayah Syariah II
Kelantan 1993 pindaan 2015 mempunyai enam bab, merangkumi tiga kategori
kesalahan yang boleh dikenakan hukuman had, iaitu kesalahan sariqah
(mencuri), hirabah (merompak), zina (melakukan persetubuhan haram), qazaf
(membuat pertuduhan seseorang itu melakukan zina yang mana tuduhan itu tidak
dapat dibuktikan dengan empat orang saksi), syurb (meminum arak atau
minuman yang memabukkan) dan irtidad atau riddah (keluar dari
agama Islam). manakala terdapat dua kesalahan yang dikenakan hukuman qisas
iaitu jenayah yang menyebabkan kematian dan jenayah yang menyebabkan kecederaan.
Enakmen Kanun Jenayah Syariah
Kelantan ini pada mula dibentangkan dan mendapat kelulusan DUN pada 25 Disember
1993 lalu, semasa YAB Tuan Guru Hj Nik Abd Aziz Nik Mat sebagai Menteri Besar
sebelum ini, namun telah mendapat tentangan keras daripada Perdana Menteri
Malaysia waktu itu Tun Dr Mahathir Mohamad, demi untuk menjaga maslahah yang
lebih besar pada masa itu, enakmen ini tidak diwartakan sebagai satu
undang-undang. Abd. Razak Musa (2013) juga menyatakan halangan utama
perlaksanaan undang-undang ini adalah Perlembagaan Persekutuan itu sendiri.
Kertas ini bertujuan
untuk melihat apakah cabaran-cabaran yang ada dalam episod perjalanan satu
undang-undang jenayah yang menepati dengan hukum syariah untuk melepasi sistem
demokrasi berparlimen yang telah diamalkan oleh Malaysia sejak merdeka lagi. Cabaran-cabaran
yang diutarakan ini adalah pandangan peribadi penulis, selaku mantan ahli Parlimen
yang melihat proses sesuatu rang undang-undang itu diluluskan dalam sistem
demokrasi berparlimen di Malaysia. Halangan dan cabaran ini boleh dihalusi oleh
pakar undang-undang sivil dan syariah jika berhasrat untuk melihat
undang-undang jenayah syariah ini dilaksanakan di negara ini
PAS DAN ASPIRASI
MENDAULATKAN UNDANG-UNGANG SYARIAH DI MALAYSIA.
PAS adalah sebuah parti
politik yang ditubuhkan untuk mendapat kuasa melalui proses pilihanraya.
Penubuhan PAS pada 23 Ogos 1951 adalah bermula dari Persatuan Ulamak SeMalaya
iaitu satu badan di dalam UMNO. Kamarundin Jaafar (2000) menjelaskan bahawa
pemimpin pertama PAS pada masa itu adalah Hj Ahmad Fuad yang membawa keluar
penyokong-penyokong yang memiliki fikrah Islam dari UMNO. Namun apabila Dr
Burhanuddin Al-Helmy menjadi pemimpin kedua PAS, ia memastikan bahawa tiada unsur-unsur UMNO
dalam PAS. Beliau telah meletakkan perjuangan PAS diatas landasan Islam
sebagaimana ucapan beliau selaku Yang Dipertua PAS pada 24 Ogos 1957. Antara
kandungan utama ucapan beliau adalah meletakkan Islam sebagai agama resmi dalam
erti kata yang betul pada ajaran Al-Quran dan Al-Sunnah.
PAS telah menyatakan dengan jelas pendirian untuk melaksanakan Islam dalam
perjuangannya. Tujuan PAS adalah sebagaimana yang tercatat dalam perlembagaannya iaitu:-
‘memperjuangkan wujudnya di dalam negara Malaysia sebuah masyarakat dan
pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan
hukum-hukumnya menuju keredzaan Allah serta mempertahankan kesucian Islam juga
kemerdekaan dan kedaulatan negara.’
Sebagai sebuah parti
politik PAS masuk bertanding dalam pilihanraya untuk membolehkan wakil mereka
bersuara dalam Dewan Rakyat dan membawa aspirasi Islam. PAS sedar bahawa sistem
pilihanraya ini adalah sistem demokrasi yang diamalkan oleh negara Malaysia ini
mempunyai kelemahannya tersendiri. Walaupun sistem ini tidak sempurna dan tidak
seratus peratus Islamik, namun setakat ini, sistem ini sahaja yang ada bagi
menyampaikan cita-cita Islam sebagaimana yang PAS perjuangkan.
Sarjana tempatan seperti Mohd Azizuddin Mohd Sani (2002) menjelaskan dalam
sesebuah negara yang mengamalkan pemerintahan sistem demokrasi kebebasan
mengeluarkan pendapat adalah salah satu hak asas dalam sistem tersebut. Sistem
ini menjamin hak rakyat menyatakan pendapat dan bersuara dalam pembentukan
undang-undang dan dasar-dasar kerajaan yang dilaksanakan ke atas mereka.
Pendapat dan hak bersuara ini disampaikan oleh ahli-ahli Parlimen yang menang
dalam suatu pilihanraya. Dalam PRU ke 13 yang lalu jumlah ahli Parlimen PAS adalah sebanyak 21
orang.
SISTEM
DEMOKRASI BERPARLIMEN DI MALAYSIA.
Institusi Parlimen di
Malaysia mula mendapat perhatian ramai selepas pilihanraya umum yang ke 12
sejak Mac 2008. Malike Ibrahim (2012) menyatakan parti kerajaan iaitu Barisan
Nasional (BN) gagal untuk mendapat dua pertiga dari jumlah kerusi yang ada
dalam Dewan Rakyat. BN cuma mendapat 140 kerusi sahaja daripada 222 kerusi yang
ada dalam Dewan Rakyat. Jeniri Amir (2011) Kehilangan dua pertiga kerusi dalam
dewan ini, memberi implikasi besar kepada proses membuat keputusan, terutamanya
dalam meminda perlembagaan persekutuan.
Pindaan perlembagaan persekutuan memerlukan jumlah sokongan dua pertiga atau lebih dari ahli-ahli
Parlimen. Oleh itu BN perlu mendapat sokongan dari pihak pembangkang jika
berhasrat untuk membuat pindaan pada perlembagaan persekutuan.
Kehilangan majoriti dua
pertiga kerusi di Parlimen mengakibatkan tidak ada satu cadanganpun dibawa ke
dewan ini untuk dipinda Perlembagaan Malaysia. Sebagai contohnya isu
persempadanan semula kawasan pilihanraya memerlukan pihak kerajaan untuk
mendapat sokongan dua pertiga atau lebih bagi meluluskan pindaan ini. Namun
bagi urusan yang tidak melibatkan pindaan perlembagan Abd. Rashid Ab. Rahman
(2007) menjelaskan sistem mudah (simple
system) telah digunakan dengan memerlukan hanya majoriti mudah bagi
meluluskan pindaan tersebut. Sistem ini terbukti telah memberikan sebuah
kerajaan yang baik dan stabil dari segi politik, ekonomi serta memberi keamanan
dan kemakmuran pada negara. Majoriti mudah ini adalah bagi memberi peluang
kepada kerajaan untuk membuat keputusan-keputusan penting yang melibatkan
rakyat dan negara.
i)
Realiti yang
ada di hadapan kita.
Keputusan dalam politik biasanya dibuat mengikut corak pemerintahan yang
diamalkan dalam sesebuah negara itu. Terdapat banyak corak pemerintahan yang
diamalkan oleh negara-negara di dunia ini. Ada Sistem Raja Mutlak (feudal)
seperti Brunei Darus Salam dan sebahagian negara Arab. Sistem Demokrasi oleh
Amerika Syarikat dan kebanyakkan negara di dunia kini, Sistem Republik seperti
Negara China dan Indonesia.
Malaysia mengamalkan sistem politik secara demokrasi berparlimen. Lukman
Thaib (1995) menyebutkan walaupun kebanyakkan badan perundangan seluruh dunia
hampir sama, tetapi yang membezakan hanyalah bentuk Parlimen setiap negara.
Perlembagaan Malaysia memecahkan kuasa kepada tiga struktur yang utama, iaitu
kuasa perundangan, kuasa kehakiman dan kuasa eksekutif. Kuasa ini terkandung
dalam perkara 144 Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi:-
“kuasa perundangan persekutuan haruslah
diberikan kepada parlimen yang terdiri dari Yang di-Pertuan Agong dan majlis
yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat.”
Melalui kuasa inilah segala undang-undang dibentuk dan dikuatkuasakan. Walau
apapun agenda perubahan yang kita hasratkan, yang berada di hadapan kita adalah
satu sistem demokrasi secara Parlimen yang telah disepakati dah telah diterima
bagi meluluskan satu rang undang-undang. Merombak sistem ini secara kekerasan
dan menimbulkan implikasi lain yang lebih buruk adalah tidak syar’e.
Sistem ‘Whip’ dan kualiti ahli Parlimen.
Banyak kajian yang telah membincangkan mengenai akhlak seorang ahli
politik khususnya dalam institusi politik kini. Kesedaran mengenai akhlak dalam
institusi ini semakin mendapat perhatian kerana terdapat banyak gejala yang
merosakkan keperibadian ahli-ahli
politik. Rosnah Abd. Rashid Shirlin (2007) memberi pandangan gejala amalan
politik wang, rasuah, pecah amanah, amalan nepotisma, pilihanraya yang tidak
adil merupakan barah yang melanda politik nasional kini.
Parlimen Malaysia dianggotai oleh 222 orang ahli
Parlimen, yang dipilih melalui pilihanraya. Ahli-ahli yang dicalonkan ini ada
yang mewakili parti politik dan ada yang bertanding tanpa parti politik (calon
bebas). Komposisi 222 orang ini mewakili pelbagai parti, kaum dan juga agama di Malaysia. Malike Ibahim
(2012) memetik pandangan Birch yang menghuraikan tiga cara watak perwakilan
yang berada di Parlimen. Pertama, perwakilan berperanan sebagai agen atau
jurucakap tuannya dan mempertahankan tuannya. Kedua, perwakilan yang mempunyai
ciri dan sifat yang menyerupai kumpulan atau pihak yang diwakilinya. Ketiga,
perwakilan dianggap sebagai wakil yang melambangkan identiti atau sifat
satu kumpulan manusia yang membawa simbol atau kepentingan kumpulan atau partinya.
Justeru
itu komposisi perwakilan yang mewakili Parti
Islam di Parlimen Malaysia amat sedikit
jika dibandingkan dengan tidak mewakili aspirasi Islam. Ditambah lagi dengan
perwakilan yang akan mengundi berdasarkan sistem ‘Whip’ dimana arahan ketua ‘whip’
parti perlu diutamakan, tanpa mengira benar atau salah satu rang undang-undang
itu diluluskan. Sebagai contoh dari pengalaman penulis, anggota Parlimen BN
akan tetap mengundi berasaskan cadangan yang dibuat oleh kerajaan, walaupun terdapat
cadangan pindaan yang dikemukakan oleh pembangkang adalah amat baik untuk
kesejahteraan rakyat umumnya, namun demi menjaga integriti dan maruah kerajaan,
cadangan pembangkang akan di tolak.
ii)
Proses membuat
keputusan bagi meluluskan Rang Undang-Undang.
Proses membuat keputusan
dalam institusi Parlimen adalah suatu proses yang agak rumit, kerana ia
melibatkan prosedur yang mesti dipatuhi. Sebelum suatu undang-undang atau
usul itu menjadi undang-undang yang sah
atau diluluskan untuk tindakan, ia perlu di bawa menjadi satu agenda dalam
Dewan Rakyat terlebih dahulu. Sekiranya
salah satu dari rang undang-undang atau usul yang di bawa ke dewan itu tidak mengikut prosedur yang telah
ditetapkan , ia akan ditolak oleh Yang Dipertua Dewan kerana tidak mengikut peraturan-peraturan
Majlis Dewan Rakyat.
Proses membuat keputusan
dalam Dewan Rakyat melibatkan beberapa langkah yang mesti dituruti. Proses ini
diringkaskan seperti berikut :-
i)
Usul atau rang undang-undang mestilah
dimaklumkan dan diterima oleh Yang Dipertua
Dewan Rakyat untuk dimasukan sebagai agenda dalam mesyuarat sesebuah majlis.
ii)
Usul atau rang undang-undang
dimaklumkan kepada Majlis Mesyuarat dengan membaca tajuk rang undang-undang
tersebut sebagai bacaan pertama.
iii)
Pembentang usul atau wakil kerajaan
untuk undang-undang akan menyampaikan intipati usul atau rang undang-undang
dalam Majlis Mesyuarat disebut sebagai bacaan kedua.
iv)
Ahli-ahli Dewan Rakyat akan memberikan pandangan, cadangan, kritikan
terhadap usul atau rang undang-undang yang dibentangkan itu.
v)
Pembentang usul akan menjawab seluruh
persoalan yang disampaikan oleh ahli-ahli dewan yang memberi persoalan atau
cadangan tadi.
vi)
Usul atau rang undang-undang itu akan
di luluskan atau ditolak melalui dua kaedah :
Pertama :
Diputuskan dengan suara ‘Setuju’ atau ‘Tidak’
Kedua : Undian secara belah bahagian.
vii)
Selepas usul atau rang undang-undang
itu di terima dalam majlis mesyuarat ini. Pembawa usul atau rang undang-undang
akan membuat bacaan kali ketiga (untuk dibawa ke Dewan Negara dan melalui
proses seterusnya).
Pindaan Akta 355 Rang undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa
Jenayah) sebagaimana yang diusulkan oleh PAS melalui usul persendirian sebagaimana
yang termaktub dalam peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat. Usul dari
YB Marang berada di senarai agenda ke 16 (akhir) pada 9 April 2015 iaitu pada
hari terakhir sidang Parlimen pertama tahun 2015. Bilangan ini berada selepas
Rang undang-undang kerajaan, Usul oleh YB Menteri dan disusuli pula dengan usul
oleh ahli bukan ahli kerajaan . Usul YB Marang yang tersenarai dalam Penyata Rasmi
Parlimen adalah seperti berikut:-
24. Dato’ Seri Abdul Hadi bin Awang [ Marang ]
akan mencadangkan:- “Bahawa Dewan ini memberikan kebenaran menurut Peraturan
Mesyuarat 49 (1) kepada Yang Berhormat Ahli bagi kawasan Marang untuk
mencadangkan suatu Rang Undang-undang Ahli Persendirian bernama Rang Undang-undang
Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2015 seperti berikut:
i- menggantikan Seksyen 2 dengan seksyen
berikut: “
2. Mahkamah
Syariah akan mempunyai kuasa ke atas seseorang penganut agama Islam dan di
dalam hal-hal kesalahan di bawah perkara-perkara yang disenaraikan di dalam
Senarai 1 Senarai Negeri di bawah Jadual Kesembilan Perlembagaan
Persekutuan.”;dan
ii- memasukkan selepas seksyen 2 dengan
seksyen berikut:
“2A. Dalam menjalankan undang-undang jenayah di bawah Seksyen 2
Mahkamah Syariah berhak menjatuhkan hukuman yang dibenarkan oleh undang-undang
syariah berkaitan hal-hal kesalahan yang disenaraikan di bawah seksyen yang
disebutkan diatas, sesuai dengan kehendak syariah Islam.”
Bila satu pindaan dalam rang undang-undang yang ingin dibuat dalam
usul mestilah ditulis secara terperinci dengan menyebut satu demi satu
kesalahan dan hukuman dengan pilihan-pilihan yang ada.
CABARAN
YANG PERLU DIHARUNGI.
i)
Karenah
Birokrasi.
Diantara cabaran awal untuk merealisasikan undang-undang hudud di
Kelantan adalah menghadapi karenah birokrasi di antara kerajaan negeri dengan
kerajaan pusat yang mempunyai bidang kuasa yang lebih luas. YB Dato Husam Musa,
salah seorang ADUN PAS di Kelantan ketika membahaskan mengenai enakmen ini di
sidang DUN Kelantan pada 19 March 2015 menjelaskan beberapa halangan yang perlu
diteliti oleh kerajaan negeri sebelum ia mampu diaksanakan, antara yang beliau
sentuh adalah :-
a)
Persiapan para
hakim yang mempunyai kelayakkan untuk mengadili kes-kes berkaitan dengan
jenayah hudud.
b)
Penubuhan
Mahkamah Bicara Syariah Khas dan Mahkamah Rayuan Syariah Khas telah dijayakan
melalui undang-undang.
c)
Perjawatan dari
JPA termasuk waran dari perbendaharaan dan bajet perjawatan semua hakim-hakim
ini.
d)
Mempersiapkan
enakmen sokongan seperti Enakmen Acara Jenayah Syariah, Enamen Acara Keterangan
Jenayah dan lain-lain enakmen yang akan memperkukuhkan lagi perlaksanaan ini
tidak terdapat cacat celanya.
e)
Persiapan
jadual II, III dan IV berkaitan dengan diat.
f)
Membuat persediaan
untuk pindaan Perkara 76 (1) mengenai hal perkara undang-undang persekutuan dan
negeri yang memerlukan dua pertiga sokongan di Dewan Parlimen kerana melibatkan
pindaan perlembagaan persekutuan.
g)
Pindaan Akta
Jenayah Syariah Akta 355 untuk meningkatkan jumlah hukuman yang menepati hukum
syarak.
h)
Perbincangan
dalam Jawatankuasa Teknikal bersama antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat
peringkat awal mengesyorkan pindaan Akta 355 ini dibawa oleh seorang menteri,
tetapi cadangan kedua berlaku sebaliknya.
i)
Kesediaan
kerajaan pusat untuk meningkatkan bilangan rotan hanyalah 39 sebatan sahaja,
cadangan ini akan menggagalkan aplikasi hudud yang menepati syariah.
j)
Menghadapi
sumpah pegawai perubatan untuk memotong tangan bagi kesalahan pencuri.
k)
Mengambil kira
pertimbangan politik dengan penuh teliti, cermat, berhemah dengan semangat
permuafakatan yang berjaya.
ii)
Peranan dan
kuasa Institusi Raja-Raja Melayu.
Shuhairimi el.at (2013) ketika memberi komentar
mengenai peranan Institusi Raja-raja Melayu dalam relevansi menurut
Perlembagaan Persekutuan mengungkapkan bahawa perlembagaan negara telah
memperuntukkan kedaulatan raja dan sultan, hak istimewa orang Melayu, tanah
simpanan Melayu, Islam sebagai agama Persekutuan. Justeru itu peranan institusi
Beraja sebagai faktor teras yang memayungi umat Islam sebagai ketua agama Islam
di Tanah Melayu. Memperakui bahawa sistem institusi beraja yang telah
diterimapakai sejak merdeka lagi adalah suatu realiti masa kini. Sebagai ketua
agama ada asas penting yang membolehkan faktor pemayung untuk berkongsi asas
kemajuan dan pembangunan berasaskan prinsip keadilan, amanah, timbang rasa dan
juga kemanusiaan supaya asas kestabilan dan keamanan terus wujud dan
kelangsungan agama Islam dapat diperkasakan.
Sebarang isu yang berkaitan dengan agama , walaupun
ditanggani oleh institusi agama seperti Jakim, atau Jabatan Agama diperingkat
negeri, namun kuasa ini telah diberi secara prerogatif kepada Raja-raja Melayu.
Apa-apa pindaan yang melibatkan undang-undang syariah mesti dalam pengetahuan
Majlis Raja-raja Melayu. Shuhairimi el.at (2013) melanjutkan hujahnya bagi
melestarikan kedaulatan Raja-Raja Melayu dan agama Islam di Tanah Melayu, semua
bangsa dan etnik di Tanah Melayu telah bersetuju untuk menerima kemasukan
Perkara 3(1) dalam Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Islam sebagai agama
bagi Persekutuan ini. Perkara 3(2) turut dimasukkan untuk menjamin hak-hak,
keistimewaan dan kuasa prerogatif Raja-Raja Melayu sebagai Ketua Agama Islam
bagi negeri masing-masing. Sebarang usaha daripada rakyat Malaysia sendiri
untuk merendah-rendahkan kedudukan agama Islam boleh dianggap sebagai suatu
penghinaan kepada Perlembagaan dan negara.
iii)
Mendapatkan
kelulusan Yang Dipertua Dewan Rakyat.
Yang Dipertua adalah ketua dalam Dewan
Rakyat dibawah perkara 4A (1) disebut sebagai Ketua Majlis Mesyuarat. Di dalam
buku peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat, dibawah Perkara 43 yang
bertajuk Keputusan Pengerusi adalah
muktamad. Pengerusi disini adalah Yang Dipertua Dewan Rakyat yang
mempengerusikan sidang dewan. Inilah diantara beberapa kendala yang dihadapi
oleh pihak pembangkang untuk mendapat kebenaran dalam usul yang bertentangan
dengan kehendak kerajaan. Terdapat juga usul-usul dari pembangkang yang
dipersetujui oleh pihak kerajaan, selagi usul itu tidak bercanggah dengan
polisi atau dasar kerajaan. Sebagai contohnya usul mengenai Lahad Datu dan Isu
lambakkan padi telah diterima dan dibahaskan. Sesuatu usul yang akan diterima
dibawah perkara 18 (1) boleh dibawa untuk menangguhkan agenda mesyuarat dengan
tujuan untuk berunding sesuatu isu besar mestilah mendapat persetujuan Yang
Dipertua Dewan Rakyat dengan syarat menepati dengan tiga perkara berikut :-
a)
Perkara tertentu.
b)
Untuk kepentingan orang ramai.
c)
Perlu disegerakan.
Kuasa pemutus untuk sesuatu cadangan
boleh dibawa ke Dewan Rakyat adalah mutlak kepada Yang Dipertua selaku Ketua
Majlis Mesyuarat. Dibawah perkara 18 (7 & 8) dijelaskan kuasa boleh
menerima atau menolak mana-mana usul yang dikemukakan.
iv)
Perbahasan dan mendapat
sokongan majoriti Ahli Parlimen.
Fungsi sebenar ahli Parlimen adalah
bersuara di Dewan Rakyat. Norlida Mohd Ibrahim (2006) menerangkan Dewan Rakyat merupakan majlis khas untuk
rakyat menyuarakan hasrat dan pendapat serta mendapatkan pembelaan menerusi
wakil mereka. Telah dijelaskan dalam perkara proses untuk membuat keputusan di
Dewan Rakyat adalah dengan undian bersuara di bawah perkara 46 dan undian
secara belah bahagian dibawah perkara 47. Kedua-dua kaedah ini diguna untuk
mendapat kelulusan bagi majoriti mudah. Untuk meminda Perlembagaan Persekutuan
memerlukan jumlah dua pertiga sokongan ahli-ahli. Sesuatu usul atau perkara yang
dibahaskan oleh ahli-ahli Parlimen dikira diterima jika ia mendapat majoriti
sokongan mereka. Akta 355 yang dibawa oleh YB Marang memerlukan sokongan majoriti
mudah, tetapi untuk meminda Akta 76 (1) Jadual negeri memerlukan dua pertiga
ahli Parlimen bersetuju. Data dibawah
menunjukkan jumlah ahli Parlimen Islam dan yang bukan Islam dalam PRU 12 dan
13.
PRU 12
|
ISLAM
|
B. ISLAM
|
PRU 13
|
ISLAM
|
B. ISLAM
|
BN
|
90
|
50
|
BN
|
101
|
32
|
PR
|
44
|
38
|
PR
|
36
|
53
|
v)
Menghadapi
kuasa Dewan Negara.
Fungsi Dewan Negara samalah seperti di Dewan Parlimen, iaitu
menimbang dan meluluskan apa-apa perkara yang dibawa ke majlis. Perbezaan yang
ketara adalah Malike (2012) ahli-ahlinya tidak dipilih melalui pilihanraya berbanding
dengan keahlian di Dewan Rakyat. Tempoh keahlian adalah maksima dua penggal dengan tiga tahun bagi setiap
penggal. Jumlah terkini anggota Dewan Negara adalah 63 orang dengan perwakilan
dari DUN setiap negeri adalah dua orang dan yang bakinya dilantik oleh Yang
Dipertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri.
Secara umumnya kita boleh memahami bahawa jumlah penyokong BN di
Dewan Negara yang mewakili DUN diperingkat negeri adalah majoriti berbanding hanya tiga DUN sahaja yang mewakili PR iaitu Selangor,
Kelantan dan Pulau Pinang. Jumlah penyokong PR di Dewan Negara hanyalah enam
orang. Disini kita dapat simpulkan bahawa jika satu usul atau rang
undang-undang yang hendak dipinda tetapi tidak mendapat restu kerajaan maka
usul itu atau pindaan itu akan ditolak samada di peringkat Dewan Rakyat ataupun
Dewan Negara. Kuasa Dewan Negara boleh membatalkan satu usul atau cadangan yang
telah diluluskan oleh Dewan Rakyat.
PENUTUP.
Melihat kepada cabaran-cabaran yang ada
di hadapan undang-undang hudud negeri Kelantan, amatlah sukar untuk melihat
sinar kelulusan menerusi sistem demokrasi berparlimen yang diamalkan di negara
kita. Harapan untuk implimentasi dalam
jangkawaktu yang terdekat ini juga masih kabur. Tetapi demikian lumrah yang ada
dalam Islam, cabaran, tentangan dan mehnah adalah asam garam perjuangan walau
perlu dibayar dengan harga yang sangat mahal. Masih banyak perkara yang perlu
diubah, bukan sekadar sistem malah pemikiran, sikap, ilmu rakyat juga
memerlukan usaha gigih bagi mencapai tahap yang dicita-citakan.
Politik di Malaysia masih lagi
mengamalkan cara politik lama. Iaitu politik yang tidak membenarkan perbezaan
pandangan diterima walaupun hakikatnya pandangan itu amat baik untuk
kesejahteraan rakyat. Saifudin Abdullah (2008) cuba mempopularkan politik baru.
Politik baru menurut beliau adalah suatu kombinasi politik yang berteraskan
ilmu dan hikmah. Era kini adalah era
perubahan yang menitik beratkan ilmu dalam semua bidang, maka politik juga
sewajarnya berubah mengikut perubahan ilmu pengetahuan. Seandainya seorang ahli
politik itu gagal untuk mengadaptasikan ilmu dalam perjuangan ia sebenarnya
gagal untuk mengurus kehidupan politiknya. Begitu juga dengan perbezaan
pendapat, antara parti politik tidak menjadi masalah apabila ia bertitik tolak
dari pendapat yang terdidik (educated opinion) atau sekurang-kurangnya tidak
bertitik tolak daripada pendapat yang tercekik (choked opinion).
Kemana sudahnya undang-undang Hudud
yang akan dilaksanakan ini?. Abd. Razak Musa (2014) selaku individu yang
terlibat secara langsung untuk menghadapi isu ini melontarkan rumusan yang
cukup menarik untuk diteliti. Persoalan yang
dihadapi sekarang ialah samada undang-undang jenayah syariah tersebut boleh
dilaksana atau tidak dalam ruang lingkup Perlembagaan Persekutuan dan
undang-undang substantif lain yang sedia ada dan masih terpakai. Pihak yang
berhasrat melaksanakannya perlu bersedia dari pelbagai segi selain
infrastruktur kerana sebaik sahaja dilaksanakan akan pasti dicabar atas alasan
ianya bertentangan (ultra vires) dengan Perlembagaan Persekutuan.
RUJUKAN.
Abd. Razak Musa. (2014). Rang undang-undang
Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kelantan – Sejauhmana dapat diimplimentasikan.
Kuala Lumpur : Artikel Laman Jabatan Peguam Negara.
Husam Musa. (2015). Teks ucapan perbahasan
Enakmen Jenayah Syariah di DUN Kelantan. Pada 19 Mac 2015.
Jeniri Amir (2011), Kuasa BN Tinggal
Tiga Penggal, Jurnal Pemikir Apr – Jun 2011. Bangi, Selangor Darul Ehsan: Utusan Karya Sdn
Bhd.
Kamarudin Jaffar (2000), Dr
Burhanuddin Al-Helmy Pemikiran Dan Perjuangan, Kuala Lumpur : IKDAS Sdn Bhd.
Lukman Thaib (1995), Syura &
Aplikasi Dalam Sistem Pemerintahan Masa Kini, Kuala Lumpur: Penerbit Elman.
Malike Ibrahim (2012), Sistem
Demokrasi Berparlimen Di Malaysia ,
Selangor Darul Ehsan: IBS Buku
Sdn Bhd.
Mohd Azizuddin Mohd Sani (2002), Hak
Kebebasan Mengeluarkan Pendapat Dari Perspektif Undang-undang Malaysia, Sintok: Jurnal Pembangunan Sosial Jilid 4
& 5, Jun & Disember 2002.UUM.
Norlida Mohd Ibrahim (2007), Malaysia Jubli
Emas, Buku Rasmi Tahunan 2006/2007,
Kuala Lumpur: Jabatan Penerangan Malaysia.
Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat
Dewan Rakyat (2008), Menurut Perkara 62(1)
Perlembagaan Persekutuan, Kuala Lumpur
:Percetakan Nasional Malaysia Berhad.
Rosnah Rashid Shirlin (2007), Integriti
Politik Di Malaysia, Kuala Lumpur : Institut Integriti Malaysia.
Saifuddin Abdullah (2008), Politik
Baru Mematangkan Demokrasi Malaysia, Kuala Lumpur: Institut Terjemahan
Negara Malaysia.
Shuhairimi, Abdullah; Ahmad Zaidi, Johari; Huzili, Hussin. (2013). Relevansi Institusi Raja-Raja
Melayu di Malaysia mendaulatkan Islam di Malaysia. Satu sorotan menurut
Perlembagaan Persekutuan. Kuala Lumpur : Seminar Raja Melayu
(SIRaj) 2013 telah dianjurkan oleh Universiti Malaysia Perlis pada 5-6 Jun 2013
bertempat di Lanai Kijang, Bank Negara
Malaysia,
Yusuf Al-Qaradhawy
(2009), Agama Dan Politik Wawasan Ideal Dan Menyanggah Kekeliruan
Pemikiran Sekular- Libral, Kuala Lumpur: Alam Raya Enterprise.
[1]
Dato Hj Ahmad bin Kasim adalah Mantan Ahli Parlimen Malaysia Kawasan Kuala
Kedah 2008 – 2013. Kini menjawat jawatan sebagai Ketua Biro Penyelidikan Biro
Pemahaman dan Pemantapan Agama, (BIPPA), Parti Keadilan Rakyat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan