MENELADANI
PERJUANGAN SYEIKH NIA’MAT YUSOFF PEMBINA
MAAHAD TARBIYYAH ISLAMIAH (PONDOK DERANG), POKOK SENA.
Oleh : Al-Akh Ahmad bin Kasim.
Abstrak.
Syeikh Nia’mat Yusoff merupakan antara nama-nama
besar dalam deretan tokoh-tokoh yang sewajarnya dijadikan ikutan kepada para
pendakwah kini. Kemunculan beliau dengan imej ulama muda dalam kebangkitan
Islam dan gelombang dakwah sekitar tahun 70an merupakan aset besar kepada
negara. Beliau telah membangunkan sebuah intitusi pengajian Islamyang beliau
namakan Maahad Tarbiyyah Al-Islamiah (MTID ,atau lebih dikenali dengan nama Pondok
Deran, dengan moto “Melahirkan Generasi Ulama Rabbani”. Sebagai pemimpin dan murabbi peribadi dan
gaya hidup beliau adalah cerminan nilai serta prinsip yang diperjuangkannya,
bukan sekadar itu, malah beliau juga adalah seorang mahaguru, perintis jalan
perjuangan, ahli siasah, perancang, pemidato, pemuisi juga seorang pemikir.
Beliau juga bergiat aktif dalam Persatuan Ulama Kedah dan menyertai Parti Islam
Semalaysia (PAS) sebagai pelengkap kepada kesyumulan Islam yang diperjuangkannya. Kertas ini
sekadar untuk melihat susuk tubuh seorang da’i kontemporari yang paling dekat
dengan dunia kita. Cukuplah Syeikh Nia’mat Yusoff sebagai model pilihan yang
dapat kita saksikan pengorbanan serta hasilnya dengan pancaindera hari ini. Penulis berusaha untuk membuat
sedikit kajian ilmiah berdasarkan tulisan para ilmuan dan pengalaman sendiri
mendampingi beliau semasa di Pondok Derang atau semasa kesempatan bersama
berdakwah ke serata pelusuk daerah dan negeri.
MUQADDIMAH
Kertas ini membicarakan seorang tokoh ulama
kontemporari yang telah meninggalkan sebuah gagasan atau institusi Islam yang
masih utuh melahirkan golongan ilmuan dan kader-kader dakwah ditengah
masyarakat. Pegorbanan beliau amat tinggi, kesusahan, keperitan dan kesempitan
hidup yang beliau lalui sangat mencabar, namun keazaman dan kesungguhan untuk
membina manusia berilmu dan berakhlaq tetap diteruskan walau seribu halangan
melanda.
Syeikh Nia’mat Yusoff adalah diantara tokoh-tokoh ulama’ yang
membanggakan negeri Kedah khasnya dan negara amnya. Walaupun beliau merupakan
anak kelahiran negeri Pulau Pinang , tetapi jasa yang ditinggalkan di negeri
Kedah sangat besar. Perkahwinan dan alam pekerjaan sebagai guru agama di Maahad
Mahmud Alor Setar telah mengikat beliau untuk menetap dan berdakwah di Kedah.
Beliau memulakan langkah awal perjuangan sebaik sahaja kembali dari Mesir
selepas mendapat pendidikan dalam bidang Usuludin dari Universiti Al-Azhar.
KELAHIRANNYA.
Hasil perkongsian hidup antara bapanya Syeikh Yusoff
bin Said dengan ibunya Che Tah binti Abdul Hamid maka pada tengahari khamis,
tanggal 13 Muharram 1309 bersamaan 22 Februari 1940, di Kepala Batas, Pulau
Pinang, lahirlah seorang putera lelaki yang pada awalnya diberi nama Mazlan
oleh bapanya. Ternyata nama itu tidak begitu serasi dengan si anak tersebut
kerana sering menangis dan merengek lalu diubah kepada nama baru iaitu Nia’mat.
(Harun bin Zakaria 2004).
Bapanya Sheikh Yusoff bin Said merupakan ustaz yang
mengajar warga tempatan dengan ilmu agama di madrasah , masjid dan surau-surau.
Kehidupan bapanya sering berpindah randah dari satu tempat ketempat yang lain
semata-mata untuk membimbing masyarakat dengan ilmu agama. Bermula dari Kepala
Batas, Seberang Perai ke Padang Sera , Kedah. Beliau bersama Ustaz Bistaman
mengasaskan Madrasah An-Nahzoh Hasanah. Perpindahan berikutnya ke Kubur
Panjang, Kedah dan mengasaskan Madrasah At-Tarbiyyah Al-Auladiyah mengantikan
Tuan Guru Hussin Masri. Pada tahun 1952
, Syeikh Yusoff Said berpindah ke Kampong Telok, Sungai Korok, Alor Setar untuk
mengembangkan pengetahuan agama kepada masyarakat setempat termasuk kerabat Di
Raja. (Wan Jeffree Wan Sulaiman 2004).
Latar
belakang bapa dan keluarga telah mempengaruhi Syeikh Niamat Yusoff untuk mendalami
ilmu agama. Seperti kebanyakkan ulama’ yang lain, beliau menerima pendidikan
awal dan asas agama daripada ibu dan bapanya.
Pendidikan awalnya di Sekolah Melayu Kepala Batas pada tahun 1946 hingga
1948. Kemudian melanjutkan pengajian di Madrasah Al-Tarbiyah Al-Auladiyah,
Kubur Panjang. Pengajian diteruskan lagi di Maktab Mahmud, Alor Setar dan
beliau telah lulus Syahadah Nihaiyah pada tahun 1960. Beliau seterusnya ke
Mesir untuk melanjutkan pengajian di Universiti Al-Azhar dalam bidang Usuludin
, dan kembali ke tanahair pada 18 Oktober 1968. (Wan Jefree Wan Sulaiman 2004)
Syeikh Nia’mat Yusoff berkahwin dengan Puan Khadijah
binti Othman (lebih dikenali dengan Kak Bashah) pada 22 September 1961 dan
dikurniakan 14 orang anak (8 lelaki dan 6 perempuan). Pada bulan November 1990,
beliau berkahwin dengan Puan Engku Faizah binti Engku Mohsin (lebih dikenali
dengan panggilan Ummi) dan mendapat seorang anak lelaki. Semua anak beliau
mendapat pendidikan agama, sama ada di sekolah agama berdekatan atau di Maahad
Tarbiyah Islamiah yang beliau bina sendiri.
KESUSAHAN HIDUP
MEMBINA KEKUATAN DIRI.
Mengenali peribadi Syeikh Nia’mat Yusof bermula dari keluarga beliau dan juga semasa
di alam pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir sehinggalah beliau kembali
kerahmatullah, kesusahan tidak pernah lekang dari kehidupan beliau. Kesusahan adalah asam garam hidup beliau.
Kesusahan dan keperitan dalam hidup bukan untuk dikesali, tetapi dijadikan
salah satu kaedah tarbiyyah yang wajar diteruskan kepada generasi mendatang.
Mengikut pengamatan penulis berdasarkan pembacaan
serta pengajian, ternyata kesusahan boleh membina kekuatan iltizam, tekad,
peningkatan daya kretiviti dan ketajaman akal fikiran. Kesusahan dalam mendidik
generasi akan memberi mereka untuk bersedia menghadapi cabaran hidup.
Keluarga beliau bukan dari golongan yang senang,
bapanya memegang falsafah ‘Hidup tidak memburu harta’ dan ingin memastikan
anak-anak mendapat pendidikan agama serta keupayaan untuk hidup berdikari. Ini
dibuktikan melalui usaha beliau sendiri mengutip derma daripada orang ramai
untuk melanjutkan pengajian di Universiti Al-Azhar. Pada permulaan pengajian beliau terpaksa
menumpang di rumah kawan-kawan semasa menuntut disana. Sifat berdikari yang
diajar oleh bapanya membuatkan beliau berusaha untuk menambah sumber pendapatan
bagi membiayai kehidupan di rantau orang. Beliau membeli kitab-kitab terpakai dari
gerai-gerai di Azbakiyah, Kaherah lalu menjilidnya dan mengirimkannya ke sebuah
Toko Buku di Pekan Rabu, Alor Setar, dengan mengenakan harga buku dan kos
menjilidnya sekali. (Wan Salim Wan
Mohd Noor 2004)
Hidup dengan kemiskinan tetapi gigih mencari ilmu
disertakan dengan tawakal kepada Allah swt menjadi azimat kepada Syeikh Nia’mat
Yusof. Tanpa biasiswa atau tajaan,
beliau meredah hidup sebagai seorang pelajar dan akhirnya beliau berupaya
mendapat segulung ijazah dalam bidang Usuludin. Syeikh Nia’mat Yusof menjadikan kesusahan sebagai salah satu
intipati tarbiyyah di MTID seawal pembinaan intitusi ini. Ini dapat saya sahkan
kerana beliau enggan menerima sumbangan atau peruntukan dari pihak kerajaan,
walaupun pada waktu itu Menteri Kewangan sendiri yang memberikan sumbangan
tersebut. Beliau membina keyakinan yang
tinggi bahawa institusi yang berteraskan agama harus dibina dari sumbangan
masyarakat dan susah payah mereka.
DAKWAH,
PERJUANGAN DAN PENGORBANAN.
Seorang pejuang dinilai atas pengorbanan yang dilakukan. Demikian watak Syeikh Nia’mat Yusoff yang telah membuktikan kesungguhan beliau dalam
meniti jalan dakwah. Pada beliau pengorbanan dalam dakwah, adalah bukti kesungguhan
seseorang meraih redha Allah swt. Tanpa pengorbanan, dakwah tidak akan
berkembang. Beliau juga telah mendidik anak muridnya menjadi pendakwah yang
sesuai pada setiap zaman. Didikkan yang beliau sangat tekankan pada mereka
adalah dengan menambah ilmu pengetahuan dan sentiasa meningkatkan pengorbanan,
kerana kaedah ini menepati dengan manhaj dakwah Rasulullah saw yang menjadi faktor Islam dapat tersebar keseluruh pelusuk
dunia. Oleh itu beliau telah mewaqafkan dirinya dalam dunia dakwah
sepenuhnya, atas keyakinan bahawa dakwah sahajalah yang akan mengembalikan umat
kepada kemuliaan insan dan kejayaan hidup. Meninggalkan dakwah bererti
menjeremuskan umat ke dalam kebinasaan.
Syeikh Nia’mat Yusoff telah
menunjukkan contoh sebagai seorang pendakwah yang kompiten. Beliau bersedia untuk berada dalam
semua keadaan, susah atau senang, dan siap siaga untuk berkorban apa sahaja
yang mampu diberikan. Sebab utama beliau jadikan pengorbanan sebagai suatu aspek
penting dalam bidang dakwah kerana Allah
swt telah menjanjikan surga yang penuh kenikmatan bagi yang istiqamah mengembangkan
panji-panji dakwah, Allah telah membeli dari orang-orang mukmin yang berjuang, jiwa dan harta mereka dengan
surga Allah swt menerusi firmanNya:
“Sesungguhnya Allah telah
membeli dari orang-orang Mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga
untuk mereka. mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau
terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil
dan Al-Quran.” (At-Taubah
ayat: 111)
Syeikh Nia’mat Yusoff sering mengingatkan anak
muridnya erti pengorbanan, dan sudah menjadi fitrah kepada yang ingin meniti jalan dakwah maka
ia dituntut melakukan pengorbanan. Berdakwah tanpa pengorbanan, adalah ibarat
perahu di daratan, iaitu tidak dapat
menuju sasarannya. Sejarah telah membuktikan bahawa selepas kewafatan baginda
Rasulullah saw, para sahabat berkorban dan bertebaran untuk menyebarkan Islam
keseluruh penjuru alam. Mereka menjadikan dakwah sebagai kerjaya yang utama. Pelbagai pendekatan yang digunakan untuk
menyebarkan dakwah, ada yang menjadikan bidang perniagaan. Sebahagian para
sahabat menjadikan peperangan sebagai jalan
untuk menyebarkan Islam. Namun kebanyakkan para sahabat dan generasi selepas
itu menjadikan dakwah melalui bidang
pendidikan dengan menubuhkan pusat pengajian Islam termasuk menghasilkan
karya-karya yang sangat bermanfaat hingga kini. Semua kaedah ini melengkapkan
tugas menyebarkan faham Islam mengikut kemampuan masing-masing.
Syeikh Niamat Yusoff tergolong dari kalangan yang mempunyai
kebolehkan dalam menghasilkan karya-karya seni termasuk menulis makalah ilmiah
untuk dibentangkan dalam wacana dakwah dan pendidikan. Beliau sering menulis
sajak yang mengisahkan perjuangan dan kehidupan. Sejak tahun 1958 lagi
karya-karya beliau tersiar dalam pelbagai majalah dan akhbar harian, antaranya
majalah Mastika yang dianggap paling terkenal waktu itu. Mulai tahun 1957
hingga 1960 beliau menghasilkan 50 buah sajak, lima buah cerpen, dua buah
cerpen terjemahan, beberapa buah makalah sejarah pahlawan Kedah dan dua buah menuskrip
drama. Beliau turut menjadi ahli Jawatankuasa Badan Seni Seri Budaya. Namun selepas tahun 1964, beliau lebih
cenderung menulis makalah yang menyentuh aspek agama, falsafah, sejarah dan
pendidikan. Mulai tahun 1974, hasil karya beliau menumpukan kepada persoalan
dakwah dan tarbiyyah. Sebahagian dari karya seni beliau telah diabadikan dalam sebuah
antologi sajak yang bernama ‘Madarij’. Beberapa buah sajak ini telah diubahsuai
menjadi alunan nasyid antaranya ‘ Derang Yang Permai” oleh pelajar-pelajar MTID. (Wan Jefree Wan Sulaiman, 2004).
Syeikh Nia’mat Yusoff juga terlibat dalam merangka
kurikulum pendidikan Islam, iaitu untuk mensepadukan antara pengajian Islam,
ilmu Sains dan Tahfiz Al-Quran. Hasil dari perancangan inilah lahirnya Darul
Quran di Kuala Kubu Baru, Selangor Darul Ehsan. Lepasan daripada Darul Quran
yang telah hafaz 30 juzuk, akan melanjutkan pengajian di Universiti Islam dalam
dan luar negara dalam pelbagai bidang termasuk bidang sains. Tanggungjawab ini
dapat beliau laksanakan kerana pengalaman dan penglibatan beliau yang luas
dalam bidang agama dan dunia pendidikan. Pengalaman ini ditimba melalui
kunjungan dan lawatan ke institusi pengajian Islam khususunya di luar negara. Oleh itu tidak hairan jika beliau menjadikan
ziarah dan lawatan amal ke institusi pendidikan serta melihat kesan tamadun Islam khususnya
diluar negara sebagai suatu yang penting.
TERKESAN DENGAN
GERAKAN ISLAM ABIM.
Pertemuan Syeikh
Niamat Yusof dengan Anwar Ibrahim adalah
detik awal penglibatan beliau dengan ABIM. Beliau menegaskan berkali-kali
bahawa beliau memahami Islam secara syumul dari Anwar Ibrahim bukan di Mesir.
Beliau pulang dari Mesir dengan membawa faham Nasiriyyah (fahaman yang
mengagungkan Jamal Abdul Nasir). Jasa Anwar Ibrahim yang membawa pembaharuan
fahaman dan fikrah yang asasi ini kepada pemikiran beliau tidak dapat
dilupakan. Anwar Ibrahim adalah diantara pengasas dan perancang utama kewujudan
gerakan Islam ABIM. Ketika ABIM mula didaftarkan pada tahun 1971, Syeikh Nia’mat Yusoff
menjadikan Kedah antara negeri terawal ABIM ditubuhkan pada tahun berikutnya.
Beliau merupakan Yang Dipertua ABIM Kedah yang pertama. Bermula dari itulah
ABIM Kedah berkembang dengan membawa gerakan dakwah kepada masyarakat umum.
Gerakan ini dimulakan dengan mencari dan melahirkan
para petugas untuk bersiap melaksanakan misi dan visi dakwah . Melalui ABIM beliau telah bergerak cergas membina
petugas-petugas dakwah, membimbing watak mereka melalui sistem tarbiyyah dalam
usrah dan tamrin. Pada masa itu kalangan aktivis ABIM adalah terdiri
dari penjawat awam kerajaan pelbagai peringkat dan para pelajar lepasan Badan
Dakwah, Maahad Mahmud, Alor Setar. Beliau memulakan proses mendidik mereka untuk hidup cara Islam dengan mengadakan
usrah di beranda rumahnya sendiri. Bertitik tolak
dari beranda inilah ABIM Kedah berkembang di seluruh daerah.
Perkembangan dakwah yang semakin pesat menuntut ABIM
memiliki pusat operasinya sendiri. Pusat operasi ABIM atau lebih dikenali
dengan ‘markaz’ telah berpindah dari
satu lokasi ke lokasi yang lain. Ini adalah kerana dana untuk menyewa markaz
ini adalah dari poket ahli-ahliya. Hingga kini markaz ABIM telah tetap di Jalan
Datuk Kumbar. Alor Setar.
Markaz ABIM sering diintip pihak tertentu khususnya
daripada Polis Cawangan Khas, mereka telah menyusup masuk dalam usrah-usrah,
mengikuti setiap ceramah yang anjurkan
dan pelbagai bentuk ancaman dikenakan. Ini adalah cara mereka memberi tekanan kepada
ABIM yang begitu lantang terhadap perjuangan untuk memartabatkan syariah
Islamiah. Pihak polis Cawangan Khas juga
pernah menawarkan ganjaran berupa elaun tetap bulanan kepada Syeikh Nia’mat
Yusof semata-mata untuk mendapatkan
maklumat dalaman daripada beliau, tetapi beliau telak menolak dengan cara
hikmah.
Kini dakwah yang ABIM telah mulakan seawal tahun
70an telah berkembang dengan pesatnya, Pada peringkat permulaan ABIM membawa
slogan ‘Islam suatu cara hidup’, slogan ini telah disyarahkan keserata tempat pada
setiap kesempatan dakwah yang ada. Membawa kefahaman ‘Islam sebagai suatu cara hidup’
merangkumi keseluruhan aspek kehidupan termasuk cara berpakaian yang menutup
aurat adalah suatu keperluan pada waktu itu. Syeikh Nia’mat Yusoff adalah
diantara orang yang pertama yang memperkenalkan pakaian tudung mini kepada
wanita muslimah yang berkembang hingga kini. (Wan
Jefree Wan Sulaiman, 2004)
MELETAK JAWATAN
SEBAGAI GURU AGAMA.
Keaktifan untuk memenuhi undangan berceramah dan
berdakwah menyukarkan beliau untuk
melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang guru agama di Maahad Mahmud. Tuntutan
dakwah untuk bergerak kesegenap pelusuk negara memerlukan kerja sepenuh
masa. Oleh itu beliau telah melepaskan
jawatan sebagai seorang guru di Maahad Mahmud, Alor Setar. Pendapatan beliau pada waktu itu mencecah RM
2000.00 sebulan. Jumlah pendapatan yang sebanyak itu adalah memadai untuk meneruskan kehidupan, apatah lagi beliau
mempunyai keluarga yang besar. Inilah erti pengorbanan yang beliau tunjukkan melalui teladan. Pada beliau
dakwah lebih besar dari jawatan dan wang ringgit.
Tindakan melepas jawatan sebagai seorang guru agama,
ditanggapi pelbagai reaksi. Ada yang positif tidak kurang juga yang negatif. Pelbagai
tohmahan, kritikan, kutukkan yang beliau terima tidak kurang juga yang memuji
dan menyanjungi sikap beliau itu. Tetapi semua itu dihadapi dengan tenang dan
akhirnya semua mengakui bahawa tindakan beliau itu tepat dan amat diperlukan.
Keputusan untuk melepaskan jawatan sebagai seorang
guru agama dibuat setelah beliau berazam untuk membina institusi pengajian
sendiri. Matlamat penubuhan sebuah institusi pengajian Islam memerlukan tumpuan
dan perhatian sepenuh masa. Oleh itu beliau tiada pilihan, melainkan berkorban
pendapatan yang banyak semata-mata untuk memenuhi matlamat ini. Kemahiran
beliau dalam bidang pendidikan dan dakwah ini, memudahkan tertubuhnya institusi
ini tepat pada masa
MEMBINA MAAHAD
TARBIYAH ISLAMIAH DARI KOSONG.
Sejarah membuktikan bahawa kebangkitan dan
kemunduran tamadun Islam bergantung sepenuhnya kepada amalan budaya ilmu dan
penghayatan Islam oleh umatnya (Rahimin
Affandi. 2001) Sebaliknya pula , penggantian budaya ilmu dengan taklid adalah
antara punca keruntuhan keagungan tamadun Islam. (Mohd. Kamil Abd. Majid.
2000). Umat perlu dan wajib dibangunkan melalui proses pendidikan yang utuh.
Tanpa kesungguhan untuk memastikan pendidikan Islam dimartabatkan maka kehancuran
sedang menanti suatu umat tersebut.
Syeikh Niamat Yusoff memang memiliki watak sebagai seorang
Tok Guru. Watak ini mewajarkan beliau untuk memiliki pondoknya sendiri. Oleh
itu beliau mula menjelalah beberapa pesantren (pondok) di Indonesia, untuk
mencari ilham membina pondok yang beliau idamkan. Akhirnya beliau telah berjaya
membangunkan sebuah institusi pengajian
Islam yang diberi nama Maahad Tarbiyyah Islamiah (MTID) di Kg Derang, Pokok
Sena. Lokasi ini adalah hasil pilihan
rakan-rakan seperjuangan yang mempunyai niat yang sama. Proses membangunkan
sebuah institusi pengajian bukannya perkara mudah, ia memerlukan prasarana yang
wajib, iaitu tempat untuk mengaji. Prasarana yang pertama didirikan adalah sebuah
bangunan dari bahan binaan Masjid Kandis yang di waqafkan. Keseluruhan
pembinaan sekolah adalah hasil dari pengorbanan rakan-rakan seperjuangan untuk
memartabatkan pendidikan Islam.
Rakan beliau tertutamanya ahli-ahli ABIM yang telah
terdidik dengan jiwa pengorbanan telah tampil membantu beliau. Gabungan antara
tenaga, fikiran dan sumbangan yang diterima itulah permulaan bagi sebuah
madrasah yang dihajati. Sebahagian dari mereka sanggup menangguhkan pengajian
di luar negara semata-mata untuk memastikan intitusi pengajian ini dapat
berjalan seperti yang dirancangkan. Mereka
amat menghayati firman Allah swt yang mengambarkan kelompok yang berkorban .
sebagaimana yang tercatat dalam Al-Quran.
“perumpamaan (nafkah yang
dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah
serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap
tangkai seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia
kehendaki dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha mengetahui.” (Al-Baqarah
: ayat 261)
Begitu juga dengan tenaga pengajarnya, mereka adalah
ahli-ahli ABIM yang lahir dari usrah dan tamrin yang di bimbing
oleh beliau. Sebahagian lagi merupakan
pimpinan pelajar PPINK (Persatuan Pelajar Islam Negeri Kedah) pada ketika itu.
Al-hamdulillah, kesungguhan dan kekuatan serta berkat doa dan solat hajat yang
tidak putus-putus. MTID dikunjungi dan mula mendapat pengiktirafan masyarakat
dan kehadiran guru-guru luar yang sangat berilmu telah menguatkan lagi MTID
untuk melahirkan generasi ulama yang boleh membimbing umat. Kini lepasan MTID
bertebaran di seluruh Malaysia, selepas mereka melanjutkan pengajian tinggi di
luar negara. Mereka adalah penyambung fikrah Islamiah dan dakwah masa kini.
PEMIMPIN DAN
MURABBI.
Syeikh Nia’mat Yusof
tidak berhenti dengan menjadi mudir dan Sheikhul Maahad sahaja, Apabila
penglibatan beliau diperlukan untuk berada di pentas politik. Beliau tidak
mengambil masa yang panjang. Beliau melihat tragedi yang berlaku kepada Anwar
Ibrahim yang telah menjawat jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dipecat dan dihina serta diaibkan.
Sedangkan Anwar Ibrahim adalah orang yang membuka minda beliau kepada Islam
yang syumul. Beliau terus terjun kekancah politik dengan menjadi calon PAS
untuk bertanding dalam pilihanraya umum pada tahun 1999. Beliau tewas kepada
calon BN dengan majoriti 440 undi
sahaja.
Selepas itu Dato’ Ustaz Fadzil Noor Presiden PAS
telah meminta beliau untuk menjadi Timbalan Pengerusi Lajnah Tarbiyyah PAS
Kedah, kerana pengalaman beliau dalam melahirkan ramai kader-kader dakwah.
Namun keuzuran beliau membuatkan penglibatan dan sumbangan dalam lajnah itu
agak terbatas.
Pertarungan dalam medan politik juga bukan mudah,
terdapat cabaran dan halangan yang tersendiri. Sebelum beliau terjun ke medan
politik, beliau sering diundang untuk menyampaikan ceramah di jabatan-jabatan
kerajaan dan swasta, tetapi sebaik sahaja beliau terlibat dalam politik
pembangkang, semua jemputan untuk menyampaikan ceramah disekat dan dihalang
oleh pihak jabatan atau ketakutan secara tidak langsung.
KHATIMAH.
Syeikh Nia’mat Yusoff adalah lagenda dalam dakwah di
Kedah dan Malaysia. Beliau pernah ditabalkan sebagai Tokoh Maal Hijrah Kedah
pada tahun 1989, kerana pengorbanan dan kegigihan beliau dalam perjuangan dan
dakwah. Kehidupan dunia yang sementara ini beliau manfaatkan dengan
sebaik-baiknya dengan mengorbankan hartanya, pemikiran, jiwa dan raga di jalan
dakwah, kerana beliau yakin setiap perkara yang dikorbankan untuk dakwah, akan dibalas
oleh Allah swt dengan balasan yang
berlipat ganda sesuai dengan kehendak Allah swt .
Syeikh Nia’mat Yusof meninggalkan kita pada tanggal
10 September 2003. Tetapi beliau telah meninggalkan khazanah pendidikan dan
dakwah yang berterusan hingga kini. Harta yang beliau warisi adalah sebuah
madrasah yang semakin berkembang kini. MTID adalah institusi pendidikan Islam
yang telah melahirkan ramai kader-kader dan juru dakwah yang bertebaran di
seluruh pelusuk negara. Beliau layak
ditabalkan sebagai ‘Shehu Nuru Zamani” (Ulama’ Penyuluh Zaman) kerana beliau
telah membina insan yang akan membina zaman masing-masing.
BIBLIOGRAFI :-
Terjemahan Al- Quran
Al-Karim Rasm Uthmani, 2010. Al-Hidayah House Of Quran Sdn Bhd. Selangor D.E.
M. Anuar Tahir. 2004.
“Fadzil Noor, Nia’mat Yusoff dan Abd. Wahab Zakaria : Bintang-bintang Di Medan
Dakwah” Yayasan Pembangunan Ummah. Selangor D.E.
Siddiq Fadzil. 1992. “Minda Melayu Baru”. Intitut
Kajian Dasar. Kuala Lumpur.
Ab Halim bin Tamuri
& Zarin bin Ismail. 2007. “ Perspektif Pendidikan Islam Terhadap
Pembudayaan Penyelidikan Dan Pengembangan Ilmu” .Jurnal Pendidikan Islam.
Yayasan Takmir Pendidikan. Selangor D.E.
Dr. Yusoff Al-Qardawy. 2012. “Feksibiliti Islam,
Prinsip, Aqidah, Keutamaan dan Sumber”. Syabab Book Link. Selangor D.E.
Rashidah Mustafa,.Mei
2013 Dibawah tajuk “Ajar anak hidup susah” Isu 61, Majalah Solusi, PP15048/05/2013 . Telaga Biru Sdn Bhd. Kuala
Lumpur.
Siddiq Fadzil, Zambry
Abd. Kadir, Azizan Bahari. 1999. “Menoleh Sejarah Menyorot Arah”. Institut
Kajian Dasar. Kuala Lumpur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan