GAGASAN PEMIKIRAN SISTERS IN ISLAM (SIS)
DAN ISU-ISU YANG MENIMBULKAN KONTROVERSI BERKAITAN
AJARAN SERTA PEGANGAN ISLAM.
1.0 PREMIS DASAR.
Malaysia adalah sebuah negara yang
subur dengan gerakan dakwah yang telah mewarnai lanskap keIslaman seawal tahun
70an lagi. Sarjana sejarah tempatan Muhammad (1997) menjelaskan gelombang
dakwah Islamiah telah merubah citra dan pemikiran agama Islam dengan
mencetuskan keaktifan organisasi dakwah masa itu dengan begitu agresif, asertif
dan emotif menjaja idea Islam sebagai satu cara hidup. Idea Islam sebagai
alternatif kepada sistem nilai dan ideologi sekular, serta Islam sebagai
penyelesaian pelbagai masalah.
Gerakan dakwah menjadi semakin
perlahan apabila musuh-musuh Islam yang mula menggugat dan menyusup masuk dari luar atas nama kebebasan bersuara. Inilah cabaran yang sedang melanda negara mutakhir ini. Sarjana tempatan seperti
Mohd Azizuddin (2002) menjelaskan dalam sesebuah negara yang mengamalkan
pemerintahan sistem demokrasi kebebasan mengeluarkan pendapat adalah salah satu
hak asas dalam sistem tersebut. Sistem
ini menjamin hak rakyat menyatakan pendapat dan bersuara dalam pembentukan
undang-undang dan dasar-dasar kerajaan yang dilaksanakan ke atas mereka. Kebebasan
bersuara dan hak asasi manusia adalah dua tema yang selalu digunakan oleh
pihak-pihak tertentu untu menghalalkan tindakan mereka.
Kini suara-suara ini menjelma dalam
bentuk organisasi yang tersusun melalui penubuhan pertubuhan bukan kerajaan
atau lebih dikenali dengan NGO (Non Government Organisation) , kebanyakan
pertubuhan yang berlatar belakangkan agama
telah mengeksploitasi isu-isu untuk mencabar gerakan dakwah dan agama Islam di negara ini. Terdapat juga
badan-badan NGO ini yang telah membawa isu-isu yang mereka perjuangkan ini ke mahkamah
untuk dibicarakan. Antara isu yang mendapat
maklumbalas segera kini, khususnya umat Islam di Malaysia adalah, isu kalimah Allah dan Al-Kitab, pijak
kepala lembu, jualan arak di premis awam secara terbuka, suara azan yang kuat, enakmen jenayah syariah atau hukum hudud , orang
Melayu Islam memelihara dan menyentuh anjing, persamaan hak jantina, dan hak-
hak golongan LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual, Trangender).
Isu-isu yang kontroversi ini adalah
akibat dari gagasan pemikiran liberal yang diimpot dari Barat dan ianya semakin
berkembang di Malaysia. Sanggahan oleh
sarjana Sains Sosial Universiti Malaya, Mohamad
(1997) menyatakan kebimbangannya dari gelombang informasi yang terdapat dalam
dunia tanpa sempadan, sebagai sebab utama berlakunya neo-kolonialisme atau ‘recolonization’.
Serangan dari Barat ini boleh melumpuhkan struktur sosial yang tidak dilindungi
oleh ketahanan iman. Beliau selanjutnya menyatakan pemupukan demokrasi dan
pembesaran liberal kapitalisme dalam kehidupan awam telah mengukuhkan aliran
ini.
Menurut Rosnani (2007) pula yang
membawa hujah Scholte antaranya kesan globalisisi atau kesejagatan adalah sebagai tren
modernisasi atau westernisasi (terutamanya ‘pengamerikaan’) yang mana struktur
sosial moderniti iaitu faham kapitalisme, rasionalisme, industrialisme, liberalisme,
pluralisme dan lain-lain isme ditebarkan
di seluruh dunia dan proses itu ia telah memusnahkan kebudayaan dan aspirasi
masyarakat setempat.
Kertas ini akan membincangkan tentang
gagasan dan pemikiran yang sedang dibawa oleh satu pertubuhan di Malaysia yang
mutakhir ini banyak menimbulkan kotroversi dalam masyarakat. Walaupun kewujudan pelbagai NGO yang berdaftar secara sah adalah
dibenarkan dibawah undang-undang
Malaysia. Namun idelogi dan fahaman yang dibawa jika tidak dibendung boleh
membawa kesan negatif pada masyarakat. Salah
satu NGO yang membawa fahaman liberal
dan sering menguji pihak berkuasa Islam di Malaysia dengan isu-isu yang
berkaitan hak umat Islam khususnya yang melibatkan kaum hawa adalah Sisters In
Islam atau ringkasnya SIS.
2.0
SEJARAH
PERKEMBANGAN DAN OBJEKTIF SISTER IN ISLAM (SIS)
Sisters In Islam atau SIS adalah sebuah pertubuhan bukan kerajaan
(NGO) yang berdaftar pada tahun 1993 di bawah SIS Forum (Malaysian) Berhad. Perkataan
‘Berhad’ menunjukkan SIS adalah satu entiti perniagaan yang mencari keuntungan.
Sepatutnya SIS disebut dengan NPO (Non Profit Organization) bukan sebuah NGO.
Namun SIS lebih dikenalai sebagai satu pertubuhan bukan kerajaan
berbanding sebuah badan perniagaan. Namun
gerakan yang diperjuangkan oleh SIS ini telah bermula sejak tahun 1988 lagi.
Mereka bermula dengan sebuah ‘study group’ yang terdiri dari kalangan para
peguam wanita, ahli akademik dan para
wartawan. Zainab (2014) menjelaskan susur galur penubuhan SIS ini bermula
apabila kumpulan ini dijemput untuk bergabung di bawah sebuah jawatankuasa
kecil Persatuan Peguam-peguam Syariah wanita (The Association Of Women Lawyer’s
Syariah Sub Committee) oleh Persatuan Peguam-peguam Wanita (Association of
Women Lawyers- AWL).
Menurut laman sesawang, SIS mempunyai Visi Sosial dan Visi
Organisasi. Visi itu adalah seperti berikut :-
i)
Visi Sosial adalah
untuk menjadi masyarakat yang progresif dan demokratik yang berpegang kepada
kebebasan bersuara, kesaksamaan gender dan keadilan sosial untuk semua.
ii)
Visi Organisasi
adalah untuk diiktiraf sebagai pemimpin yang memperjuangkan kesaksamaan gender
dan keadilan dalam Islam diperingkat nasional dan antarabangsa.
Manakala Misi SIS pula adalah untuk mempromosi kesaksamaan dan
mengangkat martabat gender melalui keadilan, kebebasan dalam
Islam serta membela dan memperkasa
wanita.
Terdapat tiga objektif jangka panjang SIS iaitu :-
i)
Mewujudkan
kerangka hak wanita dalam Islam dengan mengambil kira pengalaman dan realiti
mereka.
ii)
Menghapuskan
ketidakadilan dan diskriminasi terhadap wanita dengan mengubah tanggapan bahawa
wanita adalah alat kaum lelaki.
iii)
Meningkatkan
kesedaran dengan melakukan perubahan undang-undang serta polisi utama melalui kerangka keadilan
dan kesaksamaan dalam Islam.
Berdasarkan misi, visi dan objektif SIS ini dapatlah dirumuskan
bahawa SIS adalah pertubuhan yang berusaha untuk mengangkat isu-isu wanita
Islam supaya boleh bersaing dan sama taraf dengan kaum lelaki. Mereka berusaha
untuk mencapai tujuan pertubuhan mereka dengan pelbagai pendekatan, aktiviti dan
strategi.
Diantara pendekatan awal dan aktiviti bagi mencapai misi, visi dan
objektif ini adalah dengan mula mengkaji segala permasalahan berkaitan dengan
perlaksanaan undang-undang keluarga Islam yang telah diluluskan Parlimen
Malaysia pada tahun 1984 di bawah Akta Undang-undang Keluarga Islam
(Wilayah-wlayah Persekutuan) 1984, dan mula dikuatkuasakan pada tahun 1987.
Menurut Zainab (2014) lagi, bermula dengan perbincangan untuk mencari
ketidakadilan Islam kepada kaum hawa telah membawa mereka mengkaji secara
intensif dengan mewujudkan kelas-kelas kajian terhadap Al-Quran, ilmu tafsir,
Syariah dan fiqh. Di antaran tokoh itu
ialah Dr Abdullah Ahmed An-Naim dan kemudian Dr Aminah Wadud sebagai tenaga
pengajar. Ketika ini kedua-dua tokoh ini adalah pensyarah di Universiti Islam
Antarabangsa, Kuala Lumpur.
Tokoh utama SIS adalah Zainah Anwar yang menjadi tunjang pemikiran,
serta kumpulan pertama yang mengagaskan SIS di Malaysia. Zainah (2007)
menceritakan bagaimana mereka mula berkumpul atas keprihatinan dan
ketidakadilan yang dialami oleh kaum wanita berkaitan dengan undang-undang
syariah. Beliau menyatakan SIS yang terdiri dari wanita proesional sering
didatangi oleh wanita yang mencurah isi hati mengenai masalah perkahwinan dan
masalah dengan pejabat agama yang tidak mempedulikan nasib mereka. Mereka mula
mengkaji Al-Quran khususnya mengenai hak-hak wanita dalam Islam. Bermula dari
kesedaran inilah SIS menyusun perancangan untuk membela ketidakadilan yang
mereka dakwa dilakukan atas nama agama oleh kaum lelaki.
3.0
SIMBOL, PEMIKIRAN
DAN GAGASAN.
Pakar rujuk dan pembimbing utama SIS sejak awal penubuhannya adalah
Dr Aminah Wadud yang pernah mencetuskan
kontroversi menjadi Imam dalam Solat Jumaat dimana makmumnya bercampur antara
lelaki dan wanita, dan membaca khutbah Jumaat itu maka, tidak hairanlah apabila
SIS mempunyai tafsiran sendiri berkaitan dengan syariah Islamiah. Kajian oleh
Zainab (2014) mendapati bahawa SIS telah membuat kesimpulan bahawa syariah itu
adalah hasil kerja serta penafsiran manusia berdasarkan pada Al-Quran dan
Hadith yang bersifat manusiawi. Maka sudah barang tentu ia terbuka untuk
dikaji, dipersoalkan, diperkemaskan mahupun ditolak mengikut sebab-sebab yang
tertentu. Pandangan ini mirip pemikiran tokoh kontroversi negara seperti Dr.
Kasim Ahmad yang mempertikaikan hadith sebagai rujukan utama umat Islam.
Selanjutnya Zainab (2014)
memetik pandangan Ratna selaku Pengarah
Eksekutif SIS yang telah menjelaskan bahawa masyarakat sering didedahkan dengan
ajaran seperti kedudukan lelaki yang mengatasi wanita, lelaki adalah ketua
keluarga, kesaksian seorang lelaki menyamai dua orang wanita, dan lelaki
sebagai suami diberi hak untuk memukul
wanita sebagai isteri yang tidak mentaatinya, dan semua ini merupakan imej
ketidakadilan perseimbangan gender dalam ajaran dan sistem Islam. Mereka mula
menyoal, adakah Islam agama yang murni ini menafikan hak wanita dan mengangap
wanita adalah kelas kedua selepas lelaki.
Kajian demi kajian yang dilakukan oleh SIS untuk mencari jawapan
kepada persoalan ini. Zainah (2007) menyenaraikan beberapa keluhan yang
melanda kaum hawa yang membuat mereka membentuk gagasan dengan semangat yang
kuat untuk melawan ketidakadilan kaum lelaki. Diantara keluhan wanita yang SIS
terima adalah :
i)
Isteri
menderita secara diam-diam kerana ketaatan dan kepatuhan mutlak pada suami.
ii)
Hak untuk
dipukul oleh suami.
iii)
Tiada bantahan
oleh isteri apabila suami ingin berpoligami.
iv)
Keutamaan lelaki
lebih daripada perempuan, dalam faraid harta pusaka.
v)
Kesaksian dua
orang perempuan baru bersamaan dengan seorang lelaki.
vi)
Isteri tiada
hak untuk menolak hubungan sex dengan suami.
vii)
Neraka dipenuhi
oleh kaum wanita yang tidak menutup aurat.
viii)
Wanita tiada
hak untuk mencari nafkah atau bekerja.
ix)
Partisipasi
dalam bidang seni adalah dilarang kerana suara wanita adalah aurat.
Musuh utama SIS adalah golongan konservatif tradisionalis yang
menurut Zainah (2007) golongan yang berusaha untuk membawa Malaysia kembali
dengan undang-undang syariah yang meminggirkan peranan wanita Islam bermula
dari arus kebangkitan Islam di Malaysia seawal tahun 80an lagi. Ini termasuk
pelajar-pelajar yang menuntut di luar negara yang diasuh otak mereka oleh
gerakan seperti Jamaat Islami, Pakistan ataupun Ikhwan Muslimin Mesir, Mereka
kembali dengan membawa paradigma Islam zaman lampau yang menyisihkan peranan
wanita. Bertitik tolak dari gagasan inilah SIS mula bertindak untuk membela
kaum hawa yang ditindas atas nama agama.
Simbol atau logo SIS yang memaparkan ‘Empowering Voices For
Change’ jelas menunjukkan cita-cita mereka untuk memberi dimensi baru
kepada tafsiran Islam. Ini kerana SIS berhadapan dengan golongan otodoks yang
membawa wanita dalam zaman kegelapan dunia Arab seawal kemunculan Islam. SIS
menganggap suara mereka adalah suara baru dunia Islam yang moden dan mampu
merubah citra Islam sebagai agama rahmatan lila’amin.
Di sebalik itu pula SIS menggunakan kalimah ‘Rahim’ sebagai
satu-satunya milik wanita yang tidak ada pada kaum lelaki. Ar-Rahim adalah
salah satu dari nama-nama Allah dalam Asma ul-husna. Rahim kalimah
bahasa arab yang bermaksud penyayang ini
ditonjolkan untuk mengajak kaum wanita agar berkasih sayang sesama mereka. Maka
SIS adalah tempat yang tepat untuk mereka mendapat perlindungan dan kasih
sayang yang tidak mampu diberi oleh kaum lelaki. Lakaran simbol SIS ini membawa
makna , sungguhnya perjuangan Islam
mereka adalah untuk mengangkat martabat kaum wanita, agar wanita di Malaysia
tidak mengalami penindasan seperti kebanyakan wanita di negara-negara Islam
yang lain.
4.0
ISU-ISU
KONTROVERSI.
Perjuangan SIS yang mendapat dokongan dari golongan professional
wanita di Malaysia serta bantuan dan dorongan dari negara-negara maju seperti
Amerika Syarikat dan negara jiran Indonesia telah membawa pelbagai isu di
negara ini. Kebanyakkan isu yang diperjuangkan adalah untuk membela hak kaum
wanita yang ditindas, atas alasan agama Islam. Namun isu-isu ini telah
menimbulkan kontroversi dalam masyarakat kerana tafsiran dan pendekatan yang ‘biases’
gender yang mereka gunakan.
4.1
Isu Poligami.
Poligami adalah perkahwinan lebih dari seorang yang dibenarkan
dalam syariat Islam. Sebagaimana Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa’ : 3.
“ Sekiranya kamu khuatir tidak berlaku adil terhadap wanita yatim
yang kamu kahwini maka kahwinlah wanita lain yang kamu senangi, dua , tiga atau
empat. Tetapi, apabila kamu takut untuk tidak berlaku adil, satu adalah lebih
baik bagi kamu atau mengahwini hamba perempuan yang kamu miliki. Tindakan itu
lebih baik bagimu untuk tidak melakukan kezaliman.”
Walau bagaimanapun, menurut Mustaffa (2009) hukum asal poligami
ialah harus dan dibolehkan dengan merujuk ayat diatas. Namun hukum ini boleh
berubah menjadi sunat, makruh ataupun haram berdasarkan suasana dan keadaan
individu yang ingin berpoligami. Pandangan ini mempunyai persamaan dengan
Syeikh Muhammad Abduh yang menyatakan poligami dibenarkan jika suami dapat memberikan
keadilan pada semua isterinya. Namun isu poligami ini telah digunakan oleh
musuh-musuh Islam untuk menyerang dan mencari kelemahan umat Islam. Ashim
(2003) menyatakan Barat menjadikan isu emansipasi wanita, masalah poligami dan
masalah perceraian dalam keluarga di negara Islam sebagai racun untuk
merosakkan nilai-nilai unggul Islam.
SIS telah mengkaji isu
poligami ini secara serius untuk melihat keadilan dalam Islam, khususnya hak
wanita yang dipoligami. Menurut Sunahim (2013) SIS telah membuat penyelidikan
sejak tahun 2007 lagi untuk melihat kesan poligami kepada institusi keluarga,
beliau turut menyenaraikan tajuk-tajuk utama akhbar dari kenyataan rasmi SIS,
yang menunjukkan SIS amat prihatin dengan isu poligami. Diantara kenyataan yang dibuat oleh SIS pada
29 Disember 2006 menyatakan ‘SIS kaji terperinci poligami’ dan pada 7
Januari 2007 terdapat dua kenyataan akhbar dari SIS iaitu yang bertajuk ’70
peratus poligami kerana takut berzina’ dan ‘Bolehkah kita matang
berbincang tentang poligami’ semua kenyataan ini dibuat hasil dari maklum
balas dan kajian yang dibuat oleh SIS. Zainah
(2007) membuat kesimpulan dalam isu ini dengan katanya poligami bukan hak tanpa
syarat dalam Islam, tetapi merupakan satu tanggungjawab yang diberikan dalam
situasi yang khusus sahaja.
Perbincangan dan pandangan mengenai isu poligami dalam laman
sesawang SIS mengambarkan pendirian mereka yang anti poligami. Desakan supaya
kerajaan mengetatkan prosedur undang-undang pada setiap permohonan suami untuk
berpoligami mesti diperhalusi serta mendapat sokongan isteri pertama dan wali
mereka, mengkaji semula undang-undang keluarga Islam sediada mengenai poligami,
memberikan hak yang lebih kepada wanita yang diceraikan kerana suami
berpoligami. Menuntut supaya harta sepencarian di bahagikan dahulu sebelum
keizinan poligami dibenarkan kepada suami. Nafkah pada isteri pertama dan
anak-anak hendaklah dibuat secara potongan gaji bulanan terus kepada isteri
pertama melalui arahan kepada majikan suami.
4.2
Isu kebebasan
beragama.
‘Bebas’ menurut Ashim (2003) adalah terlepas dari ikatan sehingga
bergerak sekehendaknya. Katanya lagi kebebasan berpendapat dalam Islam sebagai
satu hak dari hak-hak asasi manusia, buktinya kemunculan pelbagai mazhab
berdasarkan masalah yang berlaku disekelilingnya. Pintu ijtihad dalam urusan
keduniaan dan masalah feqah tidak pernah ditutup sejak dahulu hingga kini.
Namun kebebasan mutlak dalam bab aqidah
tidak dibenarkan sama sekali dalam Islam. Menurut Suhanim (2013) SIS memberi pandangan bahawa kebebasan
beragama mesti diberikan kepada semua orang , samada ia Islam atau bukan Islam.
Sedangkan pendirian ini bertentangan dengan pemikiran arus perdana masyarakat
Islam di Malaysia.
Pandangan SIS terhadap makna
kebebasan ini lahir dari pengangan liberalisme yang dianuti oleh SIS, dimana
faham liberal ini merupakan satu lagi faham tajaan dunia Barat. Faham ini merupakan sebahagian dari serangan orentalis Barat ke atas
negara-negara umat Islam. Kebanyakan
mereka menggunakan ruang kebebasan berfikir yang dijamin dalam Islam sebagai
alasan untuk membenarkan kebebasan kepercayaan. Ashim (2003) memberi komentar
terhadap isu ini dengan menyatakan musuh-musuh Islam telah menjadikan hukuman
terhadap orang yang murtad sebagai jalan untuk menusuk Islam, dimanakah
kebebasan berfikir yang dijamin dalam Islam apabila tidak membenarkan seorang
muslim itu menukar fahaman agamanya?.
Kebebasan yang SIS kehendaki ini
telah melewati garis besar dalam Islam iaitu sempadan aqidah. Tidak
menghairankan kerana kefahaman SIS terhadap makna kebebasan ini masih berligar
dalam kerangka berfikir dunia Barat yang benci pada dunia Islam. Ahmad (2014) menjelaskan pendirian yang bebas itu
bukan bermaksud memberikan kebebasan mutlak, namun satu keputusan atau tindakan
itu hendaklah tidak terkeluar dari batasan yang telah ditetapkan oleh Allah
SWT.
4.3
Kesamaan
Gender.
Menurut Ruzy Suliza (2006) yang membuat kajian mengenai isu gender
telah menjelaskan definisi gender menurut kamus Inggeris Melayu Dewan, sebagai
‘seksualiti atau keseksualan’ dalam pandangan orang awam. Namun ungkapan
‘keseksualan’ itu memberi konotasi yang negatif pada umumnya, maka perkataan
gender yang diambil daripada perkataan Inggeris diterjemahkan dengan maksud
jantina.
Namun menurut Zainah (2007) ancaman
utama perjuangan gender di Malaysia adalah kerana golongan konservatif
tradisionalis yang ingin membawa Islam ala zaman Arab yang mereka dakwa lebih
asli. Kelompok ini ingin memartabatkan undang-undang syariah dan mewujudkan
negara Islam sepenuhnya . Beliau melihat terlalu banyak kelemahan dalam Rang
Undang-Undang syariah yang ‘biases’ gender. Beliau membawa contoh ketidakadilan kepada wanita, iaitu kes
hukuman denda kepada ratu cantik kerana
berpakaian tidak sopan di khalayak umum, tetapi tidak ada tindakan yang sama
kepada peserta bina badan lelaki yang hanya memakai seluar dalam.
Sebahagian perjuangan SIS adalah untuk memperjuangkan hak wanita yang telah
dinafikan kesamaan dari segi undang-undang di Malaysia. Zainah (2007) mengemukakan bukti bahawa wujud
diskriminasi kepada kaum wanita. Walaupun termaktub kesamaan pada kaum wanita dalam
melaksanakan undang-undang, tetapi hanya ada di atas kertas sahaja, tidak
diterjemahkan dalam perlaksanaan. Terlalu banyak kes-kes perceraian yang tidak
adil pada wanita, jika yang memohon
adalah pihak isteri, proses itu memakan masa yang panjang dan berlangsung sampai bertahun lamanya. Namun
mudah dan cepat jika permohonan perceraian itu dipohon oleh pihak suami.
4.1 Membawa fahaman
Islam liberal.
Fahaman liberal adalah satu fahaman yang mendaulatkan akal sebagai kata
pemutusnya. Menurut Mohd Fairuz (2013) fahaman yang terlalu terbuka kepada bentuk
ijtihad dengan meletakkan akal pada tempat yang paling tinggi berbanding sumber
lain yang sediada seperti Al-Quran dan As-Sunnah. Golongan ini selalu membuat
cadangan supaya Al-Quran ditafsir semula mengikut perubahan zaman dan
lingkungan. Mereka menolak hukum hakam fekah yang dibuat oleh ulama’ mujtahid
sejak berkurun lamanya yang dianggap kolot dan ketinggalan zaman.
Ghazali (2013) seorang yang sarjana perbandingan agama, menjelaskan
secara terperinci prinsip-prinsip utama faham liberal yang digariskan oleh
Charles Kurzman dalam bukunya ; Liberal Islam : A Source Book
yang mempunyai persamaan dengan faham pluralisme dengan memberikan perincian
seperti berikut :-
i)
Menghilangkan
faham eksklusivisme agama.
ii)
Islam liberal
menganggap semua agama adalah sama, kerana setiap agama mengajar kebaikan.
iii)
Islam liberal
menganjurkan sikap inklusif dan menolak sikap eksklusif ke atas penganutnya.
iv)
Islam liberal
menolak autoriti agamawan, kerana setiap Muslim berhak membuat keputusan
sendiri dalam berijtihad dan berfatwa.
v)
Islam liberal
menganjurkan perlaksanaan syariat merentasi tradisi agama-agama lain.
Berdasarkan ciri-ciri di atas, jelaslah bahawa SIS adalah sebuah
organisasi yang membawa faham Islam Liberal jika dikaji berasaskan misi, visi
dan objektif penubuhannya. Mohd Fairuz (2013) memetik pandangan para sarjana
tempat yang membuat kajian terhadap fahaman Islam liberal yang dibawa oleh SIS
kerana mengkritik rang undang-undang keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984
yang di dakwa menindas kaum wanita. SIS juga yang menaja penubuhan
Malaysian Interfaith Network (MIN) pada
15 Februari 2003, semata-mata untuk menyebar luas gerakan Islam liberal tajaan
Barat ini. Bagi SIS Ijtihad dalam agama boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja,
kerana pintu ijtihad tidak pernah ditutup. Namun bagi sarjana Islam pula,
walaupun pintu ijtihad tidak pernah ditutup namun bukan semua orang diberikan
kebebasan untuk mengeluarkan hukum dan fatwa, kerana ulama’ yang mujtahid
memiliki ilmu yang khusus bagi memahami Al-Quran dan As-Sunnah, seperti
menguasai bahasa arab, ilmu tafsir, ulum Hadith dan ulum Quran.
5.0
PENDEKATAN DAN
MEDIUM PERJUANGAN SIS.
Perjuangan SIS bermula dengan gagasan untuk membela ketidakadilan
yang berlaku kepada kaum wanita. Oleh kerana kebanyakan mereka adalah golongan professional
yang memiliki pendidikan tinggi, khususnya undang-undang, maka mereka memulakan
langkah dengan menggabungkan SIS dengan gerakan feminism antarabangsa. Perkara
ini disahkan sendiri oleh Zainah (2007)
tentang strategi mereka diawal penubuhan, iaitu mengadakan hubungan dengan
Nasional Council off Women Organization (NCWO), Womens Affairs Division, Pusat
Islam, Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Pembangunan Wanita dan
Masyarakat.
Strategi ini adalah untuk memperkenalkan diri dan untuk menarik
perhatian masyarakat tentang kewujudan sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang
memperjuangkan hak-hak wanita, khususnya wanita Islam. Ramai tenaga
professional dari kalangan para wartawan yang bergabung dengan SIS pula
mengambil strategi media, dengan menggunakan media massa sebagai alat untuk
menyebar luaskan fahaman SIS kepada umum. Pandangan-pandangan yang kontroversi
dilontarkan kepada masyarakat. Mereka juga terlibat sebagai ahli panel untuk
membincangkan beberapa isu yang melibatkan hak wanita dalam masyarakat.
Satu lagi pendekatan dan strategi SIS adalah berjuang atas nama Hak
Asasi Manusia (HAM) atau ‘Human Right’ yang berteraskan prinsip Humanisme.
Menurut Omeerul (2014) Human right adalah hasil ciptaan Barat dan
merupakan teras kepada pejuangan golongan liberalisme di serata dunia.
Termasuklah SIS yang berteraskan faham liberal ini memperalatkan atas nama hak
asasi manusia sebagai medium perjuangan mereka. Mereka menafsir semula erti
kebebasan beragama, kebebasan seksual, kebebasan bersuara dan kebebasan sosial.
6.0
ANCAMAN DAN
IMPLIKASI.
Perjuangan SIS telah memasuki fasa ketiga dengan usia hampir
mencecah 30 tahun di persada negara. Walaupun SIS menerima kecaman hebat dari
pelbagai sudut, namun oleh kerana dokongan ahli-ahli politik yang dekat dengan
pemerintah menyebabkan mereka ini kebal dari tindakan undang-undang. Diantara
tokoh yang sering melindungi mereka adalah Datuk Marina Mahathir anak Perdana
Menteri Malaysia ke empat. Beliau adalah sekutu SIS yang sering membantu mereka
mendapat publisiti dan membentuk pandangan awam .
Zainah (2007) menyimpulkan
serangan golongan konservatif Islam kepada SIS dalam dua bentuk iaitu :-
i)
Membataskan
wanita untuk berbicara tentang Islam dengan menuduh SIS menyimpang dari ajaran
Islam sebenar. SIS sering memberikan penjelasan yang tidak tepat, tidak
sistematik dan menafsirkan Al-Quran menggunakan otak dan logik akal
semata-mata.
ii)
Pandangan yang sering diutarakan oleh SIS
menyebabkan masyarakat menjadi binggung kerana pandangan ini berbeza dengan
arus perdana, dan merupakan penghinaan pada Al-Quran, syariah dan kaum wanita
itu sendiri.
Perjuangan SIS bukan bersifat lokaliti semata-mata tetapi mereka
mendapat pengiktirafan antarabangsa. Zainab ‘Aqilah (2014) membentangkan
ancaman SIS yang mendapat dokongan dari CEDAW ( Convention on the Elimination
of All Forms of Discrimination Againt Women)
iaitu konvensyen penghapusan segala bentuk diskriminasi terhadap wanita
yang telah diluluskan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada 18
Disember 1979 dan mula berkuatkuasa pada 3 September 1981. Objektif utama
adalah bertujuan untuk menghapuskan sebarang bentuk diskriminasi dan keganasan
terhadap wanita, serta mengesyorkan setiap negara untuk meminda undang-undang
dari aspek sosial dan budaya.
Zainab (2014) menyenaraikan syor- syor konvensyen ini untuk
dilaksanakan oleh negara-negara umat Islam antara nya adalah :-
i)
Hak-hak yang
sama untuk masuk dalam ikatan perkahwinan.
ii)
Hak-hak yang
sama untuk memilih dengan bebas pasangan hidupnya dan untuk ke dalam ikatan
perkahwinan hanya dengan persetujuan bebas dan sepenuhnya.
iii)
Hak-hak dan
tanggungjawab yang sama semasa perkahwinan dan perceraian.
iv)
Hak-hak dan
tanggungjawab yang sama sebagai orang tua terlepas dari status perkahwinannya,
dalam persoalan yang berhubungan dengan anak-anak mereka dalam semua hal
kepentingan anak harus diutamakan.
Ternyata natijah dari konvensyen CEDAW ini telah menggugat dan
memberi ancaman kepada institusi keluarga Islam, secara tidak langsung mereka
mendokong dan mengiktiraf orentasi seks songsang seperti amalan golongan LGBT.
7.0
PERBEZAAN DAN
PERSAMAAN SIS DENGAN GERAKAN FEMINISME.
Gerakan
feminisme, gerakan wanita atau gerakan gender adalah perjuangan untuk
mendapatkan hak wanita dalam sesebuah komuniti. Istilah ini tidak membezakan
matlamat perjuangan mereka. Sejarah perjuangan gerakan feminism ini telah
bermula sejak tahun 1785 lagi. Yusran (2011), yang membuat kajian akademik
mengenai pergerakan feminisme memaparkan
kronologi perjuangan feminisme ini bermula di Eropah pada zaman pencerahan
lagi, namun gerakan itu tidak menyinar kerana tidak mendapat dokongan massa.
Gerakan ini mula mendapat tempat,
analisa oleh Yusran (2011) mendapati apabila ia berpindah ke Amerika apabila
tulisan John Stuart Mill bertajuk The Subjection of Women sekitar tahun
1869. Perkembangan pesat gerakan ini disebut sebagai gelombang pertama gerakan
feminisme, dalam fasa ini perjuangan lebih dititik beratkan kepada mendapat material
dalam Old Social Movement. Namun gerakan ini tidak berhenti di sini
sahaja, dalam fasa-fasa berikutnya, fasa new social movement ekoran dari
ideologi penindasan atas nama gender mereka menuntut keadilan dan pembebasan
wanita dari kongkongan agama, budaya dan struktur kehidupan.
Menurut Zainab (2014) gerakan feminisme adalah gerakan yang
memperjuangkan konsep kebebasan dan kesamarataan hak wanita dan lelaki atau
juga disebut dengan gerakan keserataan gender yang berasal dari pandangan hidup
masyarakat Barat. Beliau juga membawa pandangan
pakar sejarah Barat, Philip J. Adler dalam bukunya berjudul “World
Civilization” menceritakan bagaimana
terbentuknya pandangan Barat terhadap wanita adalah bermula sejak abad ke 17
lagi. Masyarakat Eropah masih memandang wanita sebagai jelmaan syaitan atau
alat bagi syaitan untuk mengoda manusia. Mereka menyakini bahawa sejak awal
penciptaannya, wanita merupakan ciptaan yang tidak sempurna. Demikian terbentuknya kerangka pemikiran
Barat terhadap wanita yang dipandang rendah dan hina.
Zainab (2014) pula menjelaskan perjuangan
dalam fasa kedua ini lebih tersusun dan munculnya pelbagai pertubuhan bukan
kerajaan NGO. Bermula dengan NOW sebuah NGO dengan nama penuhnya National
Organization for Women pada tahun 1966. NGO ini sangat berpengaruh dan telah
melebarkan jaringan perjuangan ke segenap pelusuk dunia dan mula mengangkat
isu-isu wanita ke tahap Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Di bawah piagam
Hak Asasi Manusia, perjuangan ini berjaya mengadakan Convention on the
Elimination of all forms of Discrimination Againts Women (CEDAW). Dengan
wujudnya CEDAW ini maka perjuangan menuntut hak wanita telah diiktiraf di peringkat
dunia.
CEDAW telah mengadakan pelbagai
konvensyen di peringkat dunia dengan menjemput organisasi bukan kerajaan dan
agensi kerajaan untuk membincangkan pelbagai isu mengenai hak-hak wanita dan
isu-isu yang berlaku dalam negara masing-masing. Mereka berbincang dan
berkongsi idea serta membuat pelbagai tuntutan dan deklarasi untuk diambil
tindakan apabila pulang ke negara masing-masing. Sebahagian dari tuntutan ini
telah berjaya merubah polisi dan dasar
sesebuah negara. Azlina (2012) melaporkan di antara deklarasi Beijing 1995
selepas mengadakan konvensyen sempena dengan 50 tahun penubuhan PBB ialah
mendesak sebanyak 30 peratus peranan wanita dalam membuat polisi kerajaan. Ini
bermakna jawatan-jawatan diperingkat pembuat dasar negara yang didominasi oleh
kaum lelaki, sebanyak 30 % hendaklah
diserah pada kaum wanita. Resolusi ini telahpun dilaksanakan oleh sebahagian
dari organisasi politik di Malaysia seperti Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Di Malaysia gerakan feminisme ini
bermula seawal menuntut kemerdekaan, menurut Khairunnisa (2013) kewujudan pelbagai organisasi politik
seperti Angkatan Wanita Sedar (AWAS) untuk menetang penjajahan Inggeris sekitar
tahun 1946 adalah menifestasi dari kesedaran peranan wanita tidak boleh
dipandang ringan. Perjuangan ini berterusan hingga kini, apabila pelbagai NGO yang memperjuangan hak wanita tumbuh subur
disamping wujudnya sayap-sayap wanita dalam parti politik samada yang bersifat
kebangsaan, sekular, perkauman atau keislaman.
Menurut Zainab (2014)lagi, teori
perjuangan feminism yang lebih radikal adalah menuntut persamaan hak antara
lelaki dan wanita dalam hak sosial dan
juga hak seksual. Munculnya tuntutan golongan LGBT supaya mereka diiktiraf dan
diberi hak dalam sebuah negara. Namun Yusran (2011) pula berpandangan, gerakan
feminism adalah gerakan yang membela wanita secara umum merentasi sempadan
geografi , kaum, budaya, agama dan adat setempat. Isu-isu yang diperjuangkan
adalah keadilan sosial, keserataan, hak kemanusiaan, hak wanita, liberalisasi
kaum wanita dan isu-isu penindasan yang berlaku atas nama gender.
Gerakan feminisme yang bergeraka di pentas
dunia, mula meresap masuk ke serata Negara termasuk Malaysia. NGO seperti SIS
dengan cepat menyambar peluang pergerakan ini untuk mewakili suara wanita di
Malaysia. Munculnya NGO di dalam
sesebuah negara telah memudahkan jaringan perjuangan ini untuk menjaga hak-hak
wanita. Sebahagian dari NGO itu memperjuangkan isu-isu yang lebih khusus.
Contohnya munculnya NGO Sisters In Islam. Perjuangan SIS sebagaimana sejarah kewujudannya,
lebih menumpukan pada isu-isu keadilan sosial dari perspektif agama Islam. Menurut
Zainab (2014) SIS mendapat pelbagai isu
yang melingkari wanita muslim khususnya yang berpunca dari krisis perkahwinan,
poligami dan perceraian. Isu-isu seperti ketidakadilan suami, kesukaran dalam
menuntut hak dan nafkah, kelemahan pihak berkuasa agama telah menjadi SIS
mendapat dokongan kuat kaum wanita muslim.
8.0
RUMUSAN DAN CADANGAN
PENYELESAIAN.
SIS sebagai pertubuhan yang berdaftar Di bawah undang-undang
Malaysia tetap akan beroperasi , walaupun idealisme dan pandangannya ditentang majoriti
masyarakat Islam di Malaysia. Namun begitu dokongan kuat pemerintah dan sokongan
di peringkat antarabangsa membuatkan mereka semakin kuat dan merasai diterima
serta mendapat perlindungan dari segi
undang-undang. Tanpa menafikan hak mereka, masyarakat Islam yang peka
dengan ancaman ini mesti berbuat sesuatu bagi menghalang faham liberal yang
dibawa atas nama perjuangan memartabatkan kebebasan di Malaysia.
Bagi menghalang usaha yang mereka buat ini secara berterusan,
kelompok Islam termasuk JAKIM mesti mempunyai keupayaan untuk berdialog dan
menjawab kemuskilan mereka tentang hak-hak wanita dalam Islam, untuk tujuan
tersebut dialog dengan cara yang baik dan hikmah ini telah dianjurkan oleh
Islam melalui firman Allah swt dalam surah Al-Nahl ayat 125 yang bermaksud :-
“ Serulah kepada syariat TuhanMu dengan bijaksana dan nasihat yang baik dan menarik,
serta berdebatlah dengan mereka dengan cara yang lebih baik.”
Saifudin Abdullah (2008)
memberi komentar mengenai perlunya budaya dialog atau debat secara
hikmah ini diadakan, kerana dialog yang diperintah oleh Allah swt telah berjaya
merubah faham jahiliyah kepada faham Islam. Tiga kaedah yang disebut dalam ayat
ini adalah, pertama ‘dengan cara bijaksana’, kedua ‘ dengan pengajaran yang
baik’, dan ketiga ‘ berhujahlah (berdebatlah) dengan cara yang terbaik’.
Semua yang bertunjangkan fahaman, pemikiran ataupun tamadun tidak kira dari mana ia tumbuh ingin
mendominasi situasi agar fahaman itu terus hidup subur dalam masyarakat. Pertembungan
fahaman seperti yang dibawa oleh SIS hanya boleh diselesaikan menerusi dialog
keintelektualan yang menjadikan ilmu sebagai terasnya. Siddiq Fadhil (2012)
memberi pandangan selaku sarjana Islam tempatan bahawa pertembungan antara
tamadun seharusnya berbentuk dialog bukan pertarungan. Kemajmukkan
yang dirakamkan dalam Al-Quran supaya kewujudan pelbagi bangsa , bahasa dan
warna kulit adalah untuk berkenalan, namun yang kekal dekat disisi Allah swt
adalah yang paling bertaqwa di kalangan kamu. Sejauh mana SIS boleh bertahan dengan fahaman
yang hanya mendaulatkan satu kelompok sahaja, ternyata mereka lebih
mengutamakan sentimen emosi untuk berjuang dan bukannya gagasan Islam secara
syumul dan kamil.
RUJUKAN :
Ahmad Khairudin & Nur Amalina Mohd Azman, (2014), Akal, Siapa Tuhan
Kamu? Kuala Lumpur : Humaira Publication.
Ashim Ahmad Ajilah, (2003), Menghidupkan Kembali Kebebasan Berikir,
Jakarta : Mutaqiim.
Azharuddin Sahil, (2010) Al-Quran Teks Asal dan Terjemahan, Kuala
Lumpur: Saba Islamic Media.
Azlina Abdullah (2012), Literatur dan Kajian Tentang Gender di Malaysia
Sejak 1980 hingga Dekad 2000an,Jurnal Islam dan Masyarakat Kontenporari,
Jilid 5 (Julai) 27-35, Kuala Terengganu: KUSZA.
Fairuz Jamaludin dan Latifah Abdul Majid (2013), Persepsi
Pelajar-pelajar Pengajian Islam IPTS Terhadap Isu-isu Fahaman Islam Liberal,
Jurnal Hadhari 5 (1) 1-19. Selangor : UKM.
Ghazali Basri (2013), Islam, Pluralisme dan Pluraliti, Jurnal
Kajian Ketamadunan Jilid 10 (1) 17 -32. Selangor : Akademi Kajian Ketamadunan.
Khairunnisa Ahmad Hamidi dan Zakaria Mustafa (2013), Politik
Gender : Perbandingan Peranan Wanita Dan Proses Politik di Malaysia – Jepun :
Halangan dan Prospek. Penang : Proceeding of The International Conference
on Sosial Research, ICCSR.
Laman Sesawang Sister In Islam, www.sistersinislam.org.my.
M. Mutrofin (2013), Keserataan Gender Dalam Pandangan Aminah Wadud dan
Riffat Hassan, Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam, Vol. 3, No. 1 Jun 2013.
Mohamad Abu Bakar (1997) Dilema Dakwah : Jurnal Pemikir Oktober –
Disember 1997, Utusan Melayu (Malaysia) Berhad. Kuala Lumpur.
Mohd Azizuddin Mohd Sani (2002), Hak
Kebebasan Mengeluarkan Pendapat Dari Perspektif Undang-undang Malaysia, Sintok: Jurnal Pembangunan Sosial Jilid 4
& 5, Jun & Disember 2002.UUM.
Mustaffa Al-Khin, Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji, (2009), Kitab
Fikah Mazhab Syafie Jilid 4, Kuala Lumpur: Pustaka Darusalam Sdn Bhd.
Omeerul Rafie, (2014), Penegakan Khilafah Islamiah, Satu Wawasan Yang
Jelas, dalam buku Akal, Siapa Tuhan Kamu? Kuala Lumpur : Humaira Publication.
Rosnani Hashim (2007), Liberalisasi Pendidikan Dan Cabarannya Dalam
Konteks Pendidikan Islam Di Malaysia, Jurnal Pendidikan Islam, Yayasan
Takmir-Pendidikan, Selangor.
Ruzy Suliza
Hashim (2006), Meniti Duri Dan Ranjau : Pembikinan Gender Dan seksualiti
Dalam Konteks Dunia Melayu, UKM Bangi: Jurnal Antarabangsa Alam dan Tamadun
Melayu – SARI Jilid 24.
Saifudin Abdullah (2008), Politik Baru Mematangkan Demokrasi Malaysia,
Kuala Lumpur : Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.
Siddiq Fahdil (2012), Islam dan Melayu Martabat Umat dan Daulat Rakyat,
Selangor : Akademi Kajian Ketamadunan, Kolej Darul Hikmah.
Suhanim binti Abdullah , Munif Zarriruddin
Fikri bin Nordin dan Marzalina binti
Mansor, (2013), Religious Liberalism In Sisters In Islam Discourse:
An Analysis On Identification, Penang : Proceeding of the International
Conference on Social Science Research, ICSSR 2013. 4-5 June 2013.
Uma Sekaran (2003), Research Methods For Business A Skill Bulding
Approach, New York: John Wiley & Sons.
Yusran (2011), Pengaruh Feminisme Global Terhadap Negara-negara Di
Dunia, Jurnal Ilmu Hubungan International, Vol.6. Desember 2011, 75 - 92
Jakarta : Universitas Budi Luhur.
Zainab ‘Aqilah (2014), Gerakan Feminisme Menghancurkan Wanita
Islam & Institusi Kekeluargaan, dalam buku Akal, Siapa Tuhan Kamu? Kuala Lumpur : Humaira Publication.
Zainah Anwar (2007), Islam mana, Islam Siapa? Sisters in Islam Dan
Perjuangan Hak-hak Perempuan , dalam buku Politik
Multikulturalisme,Yogyakarta: Penerbit Kanisius.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan