Langkau ke kandungan utama

PERASMIAN SEMINAR PEMURNIAN AQIDAH.


1.     Pengerusi majlis.
2.     Yang berbahagia Prof Dr Mohd. Fakhruddin bin Abd. Mukti, Rektor UniShams.
3.     Yang Berbahagia, Prof Emiratus Dato’ Dr Mahmood Zuhdi Abd. Majid.
4.     Yang Berbahagia Dato Sheikh Fadzil bin Hj Awang, Mufti Kerajaan Negeri Kedah,
5.     Tuan-tuan guru, Alim Ulamak, Para Assatizah,Tetamu undangan, hadirin dan hadirat yang dirahmati Allah swt.

   DUA BAHAGIAN UCAPAN SAYA INI
1.     KAITAN DENGAN SEMINAR PADA HARI INI.
2.     KEDAH BAHARU, MALAYSIA BAHARU DALAM KONTEKS ISLAM.

   ISU-ISU AQIDAH 
·        Pengalaman berhadapan dengan golongan Al-Arqam lewat tahun 90an adalah suatu yang tidak dapat dilupakan.
·        Terlibat dalam dialog 5 Jam dengan golongan Anti Hadis Kasim Ahmad. Buku dia “Hadis suatu penilaian semula”. dan Jamaah Al-Quran Malaysia (JAM).
·        Isu yang sangat dekat dengan umat Islam, asas dan tunjang keimanan.
·        Siri-siri wacana, seminar, muzakarah sering diadakan bagi memperhalusi dan mendedahkan kepada umum.
·        Ancaman kini berubah dalam methodology yang pelbagai, teknologi terkini diaplikasikan dan menyerang aqidah umat Islam.
·        Ancaman bersifat global dan canggih luar dan dalam.
·        Dalam masa yang sama isu-isu lama masih berlegar dalam masyarakat, tapi mengalami tranformasi methodology, pengubahsuaian mengikut uruf setempat.

o      Isu ajaran sesat seperti Rasul Melayu, Aurad Muhammadiah Al-Arqam,Macam-macam  Tariqat dll.
o    Ajaran Taslim, Qadiani Ahmadiah,
o    Ancaman Syiah yang semakin berkembang kini.
o     Ajaran Azhar Wahab – Pecahan daripada kumpulan Darul Al-Arqam.
(Strategi mendekati pemerintah dan convince golongan berpengaruh dalam politik Malaysia dan pendaftaran sebagai sebuah Yayasan – Yayasan Hang Tawi, Pusat Tahfiz Amal dan methodology secara psikologi yang meresahkan umat Islam)

·        Yang anehnya setiap ajaran ini mempunyai pengikut yang taasub. Yang   mempercayai semua ajaran sesat ini.
·        Majlis Fatwa telahpun mengeluarkan fatwa berkaitan dengan ajaran ini yang   merosakkan aqidah umat Islam.
·        Kini isu-isu terbaharu yang menyusup masuk seperti Pluralisme, Libralisme,   Mistikisme dan khurafat. Di Indonesia yang 90 % umat Islam, majalah-   majalah  Mistikisme ini laris dan mendominasi dalam arus perdana mereka.

APA SOLUSI KITA
·        Selain daripada Berseminar, berwacana, bermuzkarah dll.
·        Dua pendekatan dalam menbendung gejala kerosakan aqidah ini.



I-        MELALUI PENGUTKUASAAN UNDANG-UNDANG / ENAKMEN
·        Telah wujud Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Kedah Darul Aman.  Enakmen 18, Bahagia II kesalahan berhubungan dengan Aqidah.  Pindaan 2014.
·        Pihak pentadbiran dan pihak-pihak yang berkaitan perlu mengkaji semula sekiranya enakmen ini masih relevan dengan keadaan semasa.
·        Hukuman yang ringan dan adakah memberi kesan pada pelaku jenayah aqidah ini.
·        Sejauh mana undang-undang dapat membenteras gejala kerosakan aqidah ini secara maksimum. Bahagian penguatkuasaan perlu tampil agresif dan cepat sebelum menjadi parah, selalunya kekangan kewangan dan kakitangan yang dibangkitkan.Perlu sokongan masyarakat awam , intitusi masjid untuk membantu menyelesaikan perkara ini.
·        Bawa pindaan ke DUN jika dirasakan perlu.
·        Perlu Politikal Will (Keazaman politik).

II-    MELALUI PENDIDIKAN UMMAT
·        Tumpuna pada Gen Y (1977 -  1997) dan Z (1998- kini) generasi berusia belasan tahun.
·        Mereka ada ciri-ciri tertentu yang memerlukan methodology tarbiyah diubah, bukan lagi kuliah secara tradisi, perlu outreach.
·        Gen Z -Generasi ini lahir saat internet telah berkembang pesat dalam kehidupan manusia. Mereka lahir tanpa mengetahui masa kehidupan tanpa internet, komputer, dan telepon genggam. Dengan kata lain, generasi ini lahir di era digital. 1. Memiliki ambisi besar untuk sukses 2. Berperilaku instan. 3.Cinta kebebasan. 4. Percaya diri. 5. Menyukai hal yang detail. 6. Keinginan untuk mendapatkan pengakuan. 7. Digital dan teknologi informasi.

·        Guru-guru takmir masjid perlu dilatih dan dibantu dengan input-input semasa.
·        Kitab-kitab aqidah yang dikuliah saban malam di masjid-masjid perlu peningkatan dengan isu-isu semasa, ( Hidayatus Subyan, Aqidatul Najin, Aqidah Thahawiyah, Jauharut Tauhid, Fathul Majid, dll).
·        Pendekatan fiqhiyyah atau meng­hukum atau sekadar mengutip ce­bisan-cebisan teks al-Quran dan ha­dis tidak akan meyakinkan generasi muda masa kini tentang kebenaran dan keupayaan agama mereka da­lam mendepani cabaran agama, pemikiran dan ideologi semasa.

       KEDAH BAHARU / MALAYSIA BAHARU DALAM KONTEKS ISLAM
·        Apakah fikrah Malaysia baharu kini.
·        Isu JAKIM yang nak dibuat sedikit tranformasi supaya melihat peranan yang lebih berfungsi.
·        Isu penghakiman ajaran Ahmadiah yang dibuat oleh Mahkamah Sivil .
·        Isu Ketua Hakim Negara dan Peguam Negara yang non muslim juag menjadi isu yang dibahaskan dalam kerangka Malaysia Baru kini.
·        Menarik kerana dasar kini kita membuka ruang kritikan dan berbeza pandangan dengan semua pihak. Dasar PH – KETERBUKAAN, bersedia mendengar, menerima pandangan dan kritikan yang berbeza. 
·        Fiqh Al-Ikhtilaf fil Islam telah diaplikasikan,
·        Fiqh Muwazanah _- Fiqh berimbangan juga wajar diberi penekanan.
·        Kepelbagaian dalam kerangka kesatuan.
·        Insya Allah Islam akan kita pertahankan dalam era Malaysia Baharu kini.
·        Tetapi wacana mesti bersifat lebih terbuka, fakta bukan emosi, ilmiah bukan cacian dan makian, Melihat al-uruf serta mengambil fiqh yang paling ringan sebagai suatu maslahah amah,  selagi ada pandangan fuqaha’.
·        Dasar Copetensy – Keupayaan.
o   Berusaha membenteras rasuah habis-habisan.
o   Budaya kerja yang effisyen.
·        Dasar Accountancy – Kebertanggungjawaban.
o   Bajet yang berhemah. Nilai semula projek-projek besar yang nilai tidak munasabah. Termasuk GLC di Kedah yang banyak bocor dan salah guna bajet.
o   Jimat cermat. Tidak boros. (TPM ke Monggolia naik pesawat komersial)
·        Dasar Tranperency – Ketelusan.
o   Nilai-nilai integrity diterapkan seperti jujur, amanah dan kerja kuat.
   
   KESIMPULANNYA
·        Wacana / seminar / Muzakarah wajar diteruskan dengan syarat, tidak tinggal disini sahaja.
·        Plan tindakan yang lebih konstruktif dan ada follow up yang agressif dilakukan. Jangan putus asa , kerana inilah perjuangan Islam yang kita dambakan.


                         14 Julai 2018, 01 Zulkaedah 1439 Hijrah ~ Unishams, Kuala Ketil. 


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tugasan Pengajian Islam Peringkat Sarjana di OUM.

METHODOLOGI PENULISAN SYARAH HADIS KITAB RIYADHUS SALIHIN OLEH  SYEIKH MUHAMMAD BIN SALIH AL-‘UTHAIMIN.
Oleh : Ahmad bin Kasim.
     Abstrak. Huraian atau syarah dalam ilmu hadis merupakan satu bidang yang sangat penting kini. Ini adalah kerana untuk  menghasilkan karya yang menepati dengan maksud sebenar matan hadis tersebut. Hanya individu yang memiliki keilmuan yang khusus sahaja yang mampu untuk menghasilkan sebuah  syarah hadis. Kekuatan integrasi ilmu-ilmu yang berkaitan dengan lughah, tatabahasa, usul fiqh, sejarah dan asbab al- wurud hadis semuanya diperlukan bagi seseorang yang ingin mensyarahkan sesebuah hadis. Syarah hadis bukanlah satu bidang baru dalam tradisi keilmuan Islam, malah ianya telah bermula seawal kewafatan Rasululah saw dan telah dimulai dari zaman para sahabat  disambung oleh generasi demi generasi hingga kini. Sheikh Muhammad bin Salih Al-‘Uthaimin merupakan salah seorang ilmuan dalam bidang ilmu hadis kontemporari yang telah menghasilkan syarah hadis dari karya…

Tugasan Pengajian Islam Peringkat Sarjana di OUM

GAGASAN PEMIKIRAN SISTERS IN ISLAM (SIS) DAN ISU-ISU YANG MENIMBULKAN KONTROVERSI BERKAITAN AJARAN SERTA PEGANGAN ISLAM. 1.0PREMIS DASAR. Malaysia adalah sebuah negara yang subur dengan gerakan dakwah yang telah mewarnai lanskap keIslaman seawal tahun 70an lagi. Sarjana sejarah tempatan Muhammad (1997) menjelaskan gelombang dakwah Islamiah telah merubah citra dan pemikiran agama Islam dengan mencetuskan keaktifan organisasi dakwah masa itu dengan begitu agresif, asertif dan emotif menjaja idea Islam sebagai satu cara hidup. Idea Islam sebagai alternatif kepada sistem nilai dan ideologi sekular, serta Islam sebagai penyelesaian pelbagai masalah.
Gerakan dakwah menjadi semakin perlahan apabila musuh-musuh Islam yang mula menggugat dan menyusup masuk dari luar atas nama kebebasan  bersuara.  Inilah cabaran yang sedang melanda negara  mutakhir ini. Sarjana tempatan seperti Mohd Azizuddin (2002) menjelaskan dalam sesebuah negara yang mengamalkan pemerintahan sistem demokrasi kebebasan mengel…

Cabaran Undang- Undang Hudud di Malaysia

CABARAN UNDANG-UNDANG HUDUD UNTUK MENGHARUNGI SISTEM DEMOKRASI BERPARLIMEN DI MALAYSIA – SATU PERSPEKTIF.
Dato’ Hj Ahmad bin Kasim.[1]
PENDAHULUAN. Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (Kelantan) 1993 pindaan 2015 atau disebut Undang-undang Hudud telahpun mendapat kelulusan Dewan Undangan Negeri Kelantan Darul Naim. Fasa kedua pula  akan disusuli dengan cadangan untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (bidang Kuasa Syariah) 1965 Akta 355 di Parlimen  bagi membolehkan enakmen yang telah diluluskan itu dapat direalisasikan. Pindaan akta ini akan dicadangkan oleh parti PAS melalui Rang Undang-undang persendirian yang akan dibawa oleh  Presiden PAS sendiri selaku Ahli Parlimen Marang. Pindaan ini amat mustahak kerana had hukuman kini dalam Akta Mahkamah Syariah adalah sehingga tiga tahun penjara, denda tidak melebihi RM 5,000.00 atau maksimum enam kali  sebatan sahaja. Cadangan pindaan adalah untuk mengubah had hukuman yang menepati dengan hukum syarak, iaitu  hukuman memotong tangan apabila kesalaha…