Khamis, 24 November 2016

PEMIKIRAN MAQASID AL-SYARIAH ANWAR IBRAHIM.

Ketika menulis artikel mengenai isu Maqasid Al-Syariah , beberapa buah buku dan kitab telah saya rujuk. Oleh kerana artikel ini bersifat akademik maka, sebarang pandangan dan idea mesti mempunyai rujukannya dan bukan plagiat yang menjadi isu segelintir  sarjana mutakhir ini.  Diantara buku rujukan saya adalah tulisan Dato’ Seri Anwar Ibrahim  bertajuk Gelombang Kebangkitan Asia atau dalam bahasa asal ‘The Asian Renaissance’ terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ternyata buku yang dihasilkan dengan gaya bahasa yang sangat jelas dan menarik telah memuatkan pandangan ulama’ terdahulu mengenai Maqasid Al-Syariah. Beliau memetik pandangan Imam Al-Ghazali, Ibrahim Ibn Musa Al-Syatiby, Imam Muhammad Abu Zahrah  dan para sarjana dan ulama’ terkemuka dalam membahaskan isu kontemporari umat hari ini. Aplikasi dalam menggunakan teks maqasid telah berjaya dicantumkan dengan konteks umat hari ini.

Ternyata pemikiran beliau sangat kehadapan, pada ketika kita di Malaysia hari ini baru membicarakan aplikasi Maqasid Al-Syariah dalam kemelut umat Islam, beliau telah mengungkapkan isu ini seawal tahun 90an lagi. Beliau juga aktif dalam membuka minda umat mengenai isu pertembungan tamadun Islam dan Barat dan ternyata beliau telah berjaya mengadunkan kemodenan dalam bingkai Islam, yang akhirnya Islam itu dipandang indah dan tidak terpisah dengan persekitaran masa kini.

Begitu juga dalam isu kewangan Islam, seawal memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan beliau telah berjaya menawarkan alternatif sistem perbankan Islam yang berasaskan syariah dan sejarah tidak boleh dipadam, bahawa idea dan pemikiran beliaulah yang membuat sistem ini berjalan hingga hari ini, dan sudah pasti dibantu oleh pakar-pakar dan sarjana kewangan Islam dalam dan luar negara. Kita amat bersyukur kerana cetusan dan pemikiran Islam beliau telah diterjemahkan dalam sistem tersebut dengan jayakan semasa beliau memegang kuasa dalam kerajaan, dan kini kita sedang menikmati hasil cetusan dan idea beliau yang telah melepaskan kita daripada belenggu riba.  Pimpinan hari ini hanya mewarisi sistem yang telah beliau cetuskan dan membuat pembaikan dari masa kesemasa.  Maka tidak hairan apabila beliau satu-satunya warga Malaysia yang pernah menjawat jawatan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa.

Inilah tokoh yang perlu diwacanakan serta dimanfaatkan hasil karya dan pemikiran beliau dan amat wajar disampaikan kepada masyarakat umum. Menafikan hasil sumbangan dan cetusan idea beliau ini adalah golongan retorik kaki ampu yang tidak ada fakta dan hujah. Sekadar untuk mendapat pengiktirafan golongan berkuasa dan habuan sekecil debu dedak tetapi hati kecil mereka tetap mengakui ketokohan Anwar Ibrahim.  Samalah seperti Abu Lahab dan isterinya yang menafikan Islam yang dibawa oleh Rasululah SAW dan mengakui kebenarannya, tetapi malu untuk menyebut kebenaran Islam itu, kerana takut kehilangan populariti dan kuasa. Begitu juga golongan yang menyalurkan maklumat pada umum yang terjebak dalam sindrom penafian berterusan.  Allah SWT telah mencelakakan Abu Lahab dan sekutunya kerana keengkarannya itu.  Apakah kita hendak mewarisi perangai  Abu Lahab?.

Dato’ Ahmad bin Kasim.
Masih Pelajar Universiti.
Alor Setar, Kedah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  Dimensi pemikiran SIDDIQ: Apresiasi Buat Prof. Dato’ Dr Siddiq Fadzil Murabbi Ummat. 1.0             Dato’ Dr. Siddiq Fadzil   nama ...